Het belang van verbinding
Filosoof en cabaretier Paul Smit verzorgt 22 september de afsluitende keynote van het CustomerFirst Congres 2020. Voorsorterend maakt hij vast de connectie.
‘De anderhalvemetermaatschappij wordt door onze premier Mark Rutte aangeduid als het ‘nieuwe normaal’. Hoewel hij dit met goede intenties zal roepen, getuigt het van een grote zelfoverschatting en een geringe kennis over menselijk gedrag en de werking van ons brein. Dit is namelijk niet het ‘nieuwe normaal’, maar het ‘tijdelijke abnormaal’. Ik zal je uitleggen waarom. Een groot deel van de programmering van ons brein is ontstaan in de tijd dat wij als mensen leefden op de Afrikaanse savanne. We waren jagers en verzamelaars en leefden in groepen van circa 150 personen. Nog steeds is ons brein ingesteld op het kennen en enigszins begrijpen van het gedrag van 150 personen. Als mens waren we niet het sterkste dier, een aanval van een tijger of beer werd ons al fataal. Alleen doordat we gingen samenwerken is het ons gelukt aan de top van de voedselketen te komen. Een mens is gericht op zijn eigen overleving en het doorgeven van genetisch materiaal. Dit kregen we het beste voor elkaar door ons te verbinden aan een groep, door hecht samen te werken, door elkaar te helpen, elkaar te vertrouwen en elkaar te beschermen.
De groepen waarin we leefden waren egalitair. Er waren wel leiders, maar die ontstonden vanzelf. Automatisch gingen we de mensen volgen met het meeste talent, het meeste charisma en die de beste resultaten boekten. Binnen onze groep hadden we continu contact met elkaar; we waren aan het jagen, verzamelen, bouwen, dansen, communiceren en lachen en we raakten elkaar veel aan. Wanneer we persoonlijk contact hebben, maakt ons brein oxytocine aan, waardoor we elkaar meer gaan vertrouwen. Door te communiceren met elkaar maakt ons brein serotonine aan, waardoor we meer in balans raken. Hoe snel en handig het internet ook is, het persoonlijk contact met je collega’s en klanten is datgene wat het verschil blijft maken. Ook de komende duizenden jaren.
Natuurlijke connectie
Tijdens deze coronacrisis zitten veel mensen in een lockdown, communiceren we via beeldschermen met elkaar en moeten we anderhalve meter afstand houden. Hierdoor raken veel mensen geestelijk uit balans en voelen mensen zich depressief en gestrest. Het is namelijk totaal onnatuurlijk. Een mens hoort andere mensen te ontmoeten en in verbinding en vertrouwen met elkaar samen te zijn.
Tijdens de coronacrisis raakten veel mensen in paniek, inclusief onze wereldleiders. Ons reptielenbrein gaat dan vechten, vluchten of bevriezen. Vechten tegen een onzichtbaar virus kan niet, wegrennen ook niet en dus bleef bevriezen over. Dit zorgde voor de wereldwijde lockdown. Nu we beter weten wat het virus doet en welke groep het meest kwetsbaar is, gaat bij de meeste mensen de schrikreactie er snel vanaf. Het brein gaat weer functioneren vanuit ontspanning en mensen keren naar hun gebruikelijke gedragspatronen, waaronder het hebben van persoonlijk contact.
Met wat wetten en protocollen denkt de politiek een anderhalvemetersamenleving te kunnen creëren. Ons brein is echter al honderdduizenden jaren geprogrammeerd op fysieke ontmoeting, en daarmee het voelen van verbinding met elkaar. En mijnheer Rutte, daar gaat uw wet het niet van winnen. Probeer een vogel maar eens te verbieden om te vliegen, een hond om te blaffen en een boom om te groeien. De natuur doet wat zij doet.’
CustomerFirst Congres
Het programma van het CustomerFirst Congres, dat donderdag 22 september wordt gehouden in Kameryck, is nagenoeg rond. De dagvoorzitter – Rinus Verhart – verwelkomt op het podium onder meer sprekers Berend-Jan Rietveld (Schiphol), Tom Mac-Kenzie (Teleperformance), Joris Broekmans (Auping), Nicole van den Heuvel (CX2theCORE) en Victoria van Keulen (IKEA Nederland).
- oxytocine
- klantcontact
- verbinding
- contact
- serotonine
- Paul Smit
- connectie
- communicatie
- CustomerFirst Congres
- persoonlijk contact