Young & Professional: Anne-Claire Spruijt (31) Chief Marketing & PR Officer bij Frecious
Anne-Claire Spruijt een typische millennial? De laptop voor werk mee naar Zuid- Afrika en Australië? Check! De funfactor belangrijk op de werkvloer? Zeker! Werken om te leven in plaats van leven om te werken? Absoluut! Een nadere kennismaking.
Het is gezien het voorgaande dan ook niet zo verwonderlijk dat het personeel van haar onderneming Frecious met name uit millennials bestaat.
Je hebt eerst een modeopleiding gevolgd, hoe kwam je uit bij Frecious?
‘Ik ben er via via ingerold en ben gevraagdom in het bedrijf te stappen. Of ik daar lang over getwijfeld heb? Absoluut niet. Deze organisatie sluit goed aan bij mijn waardes, zo vind ik duurzaamheid belangrijk. Met Frecious dragen we met onze groentesappen bij aan de gezondheid van mensen. Daar haal ik ontzettend veel voldoening uit!’
Op welke manier gaan jullie als Frecious om met klantcontact?
‘Bij Frecious gaan we daar heel ver in! Het liefst spreken we persoonlijk met onze klanten, een standaard mailtje past niet bij ons. Ook betrekken we onze klanten bij de ontwikkeling van onze campagnes. We gaan niet uit van wat wij willen zenden, maar luisteren naar waar zij behoefte aan hebben. In de toekomst zou ik graag nog een community opbouwen van gelijkgestemde mensen. We zijn allemaal bezig met gezondheid en duurzaamheid, geloven dat voeding een medicijn kan zijn.’
Milllennials en ondernemen: het lijkt een gouden huwelijk. Hoe kijk jij daarnaar?
‘Het klopt wel dat veel millennials een onderneming beginnen en ik denk dat daar ook een verklaring voor is. Millennials lopen bij corporates aan tegen de ‘oude’ manier van werken. Er is daar vaak weinig ruimte voor vernieuwing, terwijl millennials het graag anders willen doen. Je denkt dan al snel: dat kan ik beter! Ik moet zeggen dat het ondernemerschap in onze maatschappij ook enorm gepusht wordt. Onder het mom van: ook al mislukt het, je hebt het in ieder geval geprobeerd. De spirit die je ook terugziet in de VS.’
Kun je eens een voorbeeld geven van die ‘oude’ manier van werken?
‘Er zijn nog altijd bedrijven waar het not done is om om 17.00 uur het pand te verlaten. Je werkt pas echt hard, als je tot minimaal 19.00 uur op kantoor zit. Terwijl onze generatie denkt: als je je werk niet om 17.00 uur af hebt, dan werk je misschien niet efficiënt genoeg!? Het draait bij ons niet om hard werken, maar om slim werken. En ik leef niet om te werken, ik werk om te leven. Daarin sta ik zeker niet alleen. Onze generatie staat daar echt anders in.’
Hoe gaan jullie bij Frecious om met flexibel werken?
‘Milllennials hechten enorm aan flexibel werken. Dus daar bieden we bij Frecious dan ook volop mogelijkheden voor. Bij ons was thuiswerken al de norm voor de coronacrisis. Niet elke dag overigens, het teamgevoel is ook belangrijk! Dat hebben we het afgelopen jaar als samenleving wel ervaren. Bijna niemand wordt gelukkig van alleen maar thuiswerken. Ik geloof in een goede balans: bijvoorbeeld twee dagen thuis werken, drie dagen op kantoor.’
Een van de vooroordelen over milllennials is dat het werk altijd leuk moet zijn, hoe kijk jij daar tegenaan?
‘Dat herken ik wel, de administratie laat ik ook vaak net te lang liggen, dan pak ik liever een klus aan die ik leuker vind. Daardoor ontbreekt het wel eens aan discipline. Ik probeer voor ons team leuke elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld door een leuke reis of een etentje in het vooruitzicht te stellen als medewerkers hun zelf bedachte targets halen. Ik vind het ook ontzettend leuk om daar mee bezig te zijn. Ik haal bijvoorbeeld inspiratie uit het boek no rules rules, over de werkcultuur bij Netflix.’
Jij doet een dag per week ervaring op bij andere bedrijven, vanwaar die keuze?
‘Ik vind het heel belangrijk om ook zelf te blijven groeien en mezelf te blijven ontwikkelen. Wij zijn een relatief klein bedrijf, op kantoor zijn we met vijf fte en in onze fabriek werken zes medewerkers. Het leek me goed om niet alleen binnen het bedrijf te sparren en kennis te delen, maar ook van andere ondernemingen te leren die ongeveer even groot zijn. Want: waarom het wiel opnieuw uitvinden? Ik werk momenteel bij Mud Jeans, een duurzaam spijkerbroekenmerk. Ik merk dat ik zelf veel energie krijg van de nieuwe inzichten die ik opdoe. Zo heb ik veel geleerd over community building en daar wil ik bij Frecious ook meer mee gaan doen.’
Hoe zorg jij voor ontspanning?
‘Ik denk dat ontspanning een aandachtspunt is voor veel millennials. We staan altijd “aan”. En eerlijk is eerlijk: werken geeft ook voldoening. Je kunt met een goed gevoel terugkijken op alles wat je op een dag gedaan hebt. Na een dag op de bank, heb ik dat gevoel niet. Ik probeer goed naar mijn lichaam te luisteren. De ene dag kan ik bergen verzetten, de andere dag moet ik het even rustiger aan doen. Daarnaast ontspan ik door te sporten. Nou ja, leuk vind ik het niet, maar het is wel goed voor me. Daarom ben ik sportinstructrice geworden, dat is de ultieme stok achter de deur voor mij. Dus ja, ook daar heb ik weer een onderneming van gemaakt… Dat is weer zo’n voorbeeld van alles efficiënt aanpakken!’
Tekst: Romy van der Sande | Beeld: Zuiver Beeld
- millwenial
- funfactor
- HR
- karakter
- flex
- naar Zuid- Afrika
- Anne-Claire Spruijt
- Australië
- Frecious
- laptop