Managementhypes - Is vernieuwing altijd vooruitgang?

Managementhypes - Is vernieuwing altijd vooruitgang?
  • 20 oktober 2017
  • Remko Amesz

Net als bij hypes over voedsel, zijn er ook hypes in management. Het lijkt soms dat wanneer organisaties er niet direct in meegaan, ze ouderwets lijken. Vernieuwing is namelijk vooruitgang, toch? Een gezonde dosis scepsis is daarentegen absoluut op z'n plaats in de confrontatie met de nieuwste hype. Een verantwoordelijke manager loopt uiteraard niet zomaar achter iedere modegril aan. Anderzijds wil niemand zomaar een goede innovatie tegenhouden. Hoe ga jij hiermee om?

Ik help je in deze blog middels een aantal vragen de hype te beoordelen. Zo kun je zelf beter beslissen of de hype zin heeft voor jouw organisatie. Daarna waag ik me zelf aan een paar voorspellingen omtrent nieuwe hypes in management voor de komende jaren. Dan weet je vast waar je aan toe bent.

Moeten we ook niet iets met…
De afgelopen tien à twintig jaar is er een enorm aantal managementhypes voorbij gekomen. Dikwijls starten ze als een productie- of softwareontwikkelmethoden die vervolgens doorslaan naar andere vakgebieden zoals marketing, strategie of operationeel management. Zo ontstaan dan bijvoorbeeld termen als agile customer experience. Naast Agile zijn er de afgelopen jaren nog vele hypes voorbij gekomen. Denk hierbij aan ontwikkelingen zoals Business Proces Re-engineering, Six Sigma, Lean, Disruptie, Zelfsturing, Holocracy, Growth Hacken, et cetera.

Dit soort hypes hebben vaak gemeen dat ze op hun populairst bijna mythische proporties krijgen toegedicht. Je zou bijna denken dat het toch onmogelijk moet zijn geweest om zonder die ‘nieuwe methoden’ complexe projecten te realiseren zoals de landing op de maan of de bouw van de Deltawerken. Toch kunnen hypes zeer goede ontwikkelingen teweeg brengen. Het is dan ook niet verstandig om zomaar een hype als onzin af te doen, alleen maar omdat het een hype is. Misschien is er een tussenweg.

Hoe om te gaan met hypes?
Bij het beoordelen van een nieuwe trend kunnen de volgende vragen jou wellicht helpen:
-    Wat is nu echt het probleem dat de gepropageerde werkwijze oplost?
-    Is dat probleem bij jouw organisatie ook echt een probleem?
-    Wat vinden jouw medewerkers van de eventuele nieuwe werkwijze?
-    Vinden ze het de moeite waard om eens testen op bescheiden schaal?

De antwoorden op deze vragen helpen je met het uitzoeken of de hype geschikt is voor jouw bedrijf. Het invoeren van de hype op kleine schaal, als experiment, kan een mooie impuls geven aan jouw bedrijf en medewerkers. Hiermee kan het ook langzaam draagvlak krijgen onder jouw medewerkers in het geval dat de resultaten positief zijn. Zo loop je niet zomaar achter de hype aan, maar sta je ook geen innovatie in de weg. Ook behoed je jezelf hiermee voor een beruchte misvatting die bekend staat als het Hawthorne effect.

Het Hawthorne-effect
Tussen 1927 en 1933 werden door Mayo en Roethlisberger de nu beroemde onderzoeken in de Hawthorne-fabrieken gedaan. Onderzoekers dachten dat door bijvoorbeeld betere verlichting de productiviteit zou stijgen. Die productiviteit steeg ook, maar door een ander effect dan verlichting. Het kwam namelijk dat door alle extra aandacht die men gaf aan de werknemers. Ze gingen hierdoor harder en beter werken.In de korte film onderaan deze pagina (met prachtige oude beelden) wordt dit effect kort uitgelegd.

In relatie tot de managementhypes kan het dus ook zo zijn dat bij een organisatie die succesvolle resultaten heeft behaald door het toepassen van een nieuwe werkwijze, deze heeft gehaald doordat medewerkers extra aandacht hebben gekregen van hun leidinggevenden, en dus niet omdat ze bijvoorbeeld elke twee weken moeten scrummen.
Als de nieuwe hype in experimentele vorm ingevoerd wordt in jouw bedrijf, kun je rustig wachten tot het nieuwe eraf is. Het Hawthorne effect kan uitwerken waarna de evaluatie kan plaatsvinden. Jij beslist vervolgens of de hype de moeite waard is om te volgen. Of je de hype als experiment invoert of niet, de genoemde vragen en het gekoppelde vooronderzoek schijnen als zodanig al een nieuw licht op je bedrijfsvoering.

De trends van 2018
Mijn voorspellende gaven zijn zeer beperkt. Desalniettemin waag ik graag een poging:






















  • Kantoorwerken
    Thuiswerken en kantoren met flexplekken worden ouderwets. Men vindt het namelijk gewoon gezelliger als je elke dag dezelfde collega’s ziet op dezelfde plek. Dan weet je maandag direct wie je kan sarren als zijn of haar favoriete club heeft verloren.
  • Slow programming
    Scrummen en agile leiden tot kwaliteitsverlies, het blijkt straks toch dat het beter is om soms in alle rust een paar maanden aan iets te werken. De druk van een tweewekelijkse stand-up werkt voor sommige medewerkers overigens ook nog eens demotiverend.
  • Managementsturing
    Van te veel zelfsturing wordt men ongelukkig, het is toch fijn om een leidinggevende te hebben over wie je af en toe lekker kan klagen! Bovendien blijkt uit nieuwe onderzoeken dat goede managers toch ook heel veel te kunnen betekenen in positieve zin voor medewerkers...
  • Conclusies
    Managementhypes zijn nuttig, ze zetten aan tot nadenken of iets beter kan. Dat hoeft echter niet altijd het geval te zijn, het is daarom beter om naar de onderliggende behoeftes van jouw medewerkers te kijken voordat een nieuwe werkwijze klakkeloos wordt ingevoerd.
    Met een paar simpele vragen kun je zien of de hype daadwerkelijk iets oplost voor jouw bedrijf. Eventueel test je de nieuwe ontwikkeling en wacht je de resultaten af. Je trapt hierdoor niet in eventuele psychologische neveneffecten. Laat gerust een hype lopen als je van mening bent dat het niet nodig is en wees niet bang om als ouderwets te worden aangezien.

    comments powered by Disqus