Waarom Manneken Pis in België staat

Waarom Manneken Pis in België staat
  • 26 juli 2017
  • Lotte Willemsen

'Er komt een Belg bij de dokter...' Het is de eerste zin uit een heel arsenaal aan grappen die wij Nederlanders over onze Zuiderburen maken. De één nog flauwer dan de ander. De laatste keer dat ik hartelijk heb gelachen om zo’n grap was in groep acht van de basisschool.

Op hun beurt maken Belgen ook grappen over ‘Hollanders’. Minstens zo flauw. Toch moet ik om deze moppen vaak wél lachen (of in ieder geval glimlachen). Simpelweg omdat er in deze grappen toch wel een kern van waarheid schuilt.  Zoals in deze: Waarom staat Manneken Pis in België en niet in Nederland? In Nederland hebben ze al zeikerds genoeg.

We kunnen er niet omheen: wij zijn zeikerds. Onder andere de Net Promoter Score brengt dit aan het licht. In vergelijking tot andere landen doen Nederlandse organisaties het ronduit slecht op deze metric. Vaak eindigen ze in de min.

Een veelgehoorde reden is dat er in de Lage Landen, lage scores worden uitgedeeld. Omdat wij Nederlanders nu eenmaal niet snel tevreden te stellen zijn. We zeuren vaak. En veel. Bij voorkeur over het weer: het is te koud of te warm, het regent te veel of te weinig. Ook over producten en diensten jammeren we graag. Omdat ze onze verwachtingen niet kunnen waarmaken. Maar ook omdat ze onze verwachtingen overtreffen. Denk maar aan de vele klachten die Albert Heijn ontving over de set koksmessen die klanten bij elkaar konden sparen. De messen waren niet scherp, oordeelden sommigen, terwijl anderen aangaven de messen té scherp te vinden. Met alle gevolgen van dien…

Nederland telt dus veel zeikerds, en dat is lang niet zo verkeerd voor de klantcontactprofessionals. Niet in de laatste plaats omdat ze hierdoor onmisbaar zijn in het Nederlandse bedrijfsleven. Zeiken is ook alleen fijn als je dat kunt doen in de aanwezigheid van een welwillende ander. Bovendien dwingen zeikerds bedrijven om diensten en producten steeds verder te verbeteren. Zodat we messen kunnen produceren die zó scherp zijn dat ze klantverwachtingen overtreffen.





comments powered by Disqus