Slow food, slow travel, slow service
“Ik heb besloten om bewuster in het leven te staan”, besloot vriendin X laatst. “Gewoon, door minder aandacht te besteden aan mijn telefoon of computer, en meer te genieten van het moment.” Om haar beslissing kracht bij te zetten, deelde ze het bericht op Instagram én Twitter.
De mededeling van vriendin X is tekenend voor het huidige tijdperk. Dankzij nieuwe technologieën, die in steeds hogere snelheden op ons afgevuurd worden, zijn we altijd en overal bereikbaar. Met constante tijdsdruk en technostress als gevolg. Alles moet snel afgehandeld worden. Dat ene telefoontje, maar ook dat verjaardagsfeestje want via Facebook zijn we ook nog uitgenodigd voor die borrel die toevallig op dezelfde dag plaatsvindt. Om vervolgens naar huis te haasten om nog wat achterstallig werk weg te werken.
Deze ‘always on’-mentaliteit staat steeds meer mensen tegen. Vriendin X, en velen met haar, kiezen er daarom voor om bewust de tijd te nemen voor de geneugten des levens. Al enige tijd ontvouwt zich een slow living movement, om te compenseren voor de druk van right here, right now. We laten fast food bezorgen of bereiden een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron als we het druk hebben. Mocht de tijd het toelaten, dan willen we kunnen genieten van een maaltje dat na zeven uur bereidingstijd uit een slow cooking-oven komt rollen. Voor degenen die echt willen ontsnappen aan de waan van de dag is er ook de mogelijkheid om een slow travelreis te boeken, waarbij je een aantal weken in iemands appartement verblijft om het leven van een echte local te ervaren.
De slow living-trend heeft zich nog helaas niet doorgedrongen tot ons vakgebied. Van customer servicemedewerkers wordt verwacht dat ze de klant 24 uur per dag te woord staan en elke vraag, klacht of opmerking zo snel mogelijk afhandelen. En dus worden ze - door zowel de organisatie waarvoor ze werken als de klant zelf - beoordeeld op reactiesnelheid of afhandeltijd.
Deze column is een pleidooi voor slow service, geïnspireerd op een recente ervaring met de aanschaf van een kinderwagen. Voor deze winkelervaring had ik 30 minuten ingecalculeerd. Juist wanneer de nesteldrang hard toeslaat, wil ik snel en efficiënt inslaan. De betreffende medewerker die ons hielp, slaagde er in om van deze winkelervaring een momentje te maken waar ik uitgebreid van kon genieten. Simpelweg door de tijd voor ons te nemen. We dronken een cappuccino, verwonderden ons over de mogelijkheden van allerlei modellen (die in alle rust werden gedemonstreerd), en mochten met enkele exemplaren een rondje rijden. Pas anderhalf uur later gingen we de deur uit. Zeer ontspannen en mét kinderwagen. Voortaan kies ik voor slow food, slow travel en slow service.
Noot: deze column van Lotte Willemsen is gepubliceerd in CustomerFirst 09-2017.