George Michael

George Michael
  • 28 november 2018

De ober van het restaurant zet de schaal sushi neer en schenkt me nogmaals zijn brede glimlach. “Wat is jouw favoriete nummer van George Michael?”, vraag ik hem. Daar hoeft hij niet lang over na te denken. En hij antwoordt dat hij stiekem een grotere fan van Engelbert Humperdinck is, maar dat George Michael de favoriet van zijn moeder is en hij daarom deze artiest op zijn naambordje heeft gezet.

In het All Inclusive Hard Rock Hotel in Mexico, waar ik verblijf voor een gave spreekopdracht, draagt al het personeel een naambordje. Iets dat ik vorig jaar in Disney ook zag in het hotel, waar collega’s naast hun naam hun passie hadden staan. Dat varieerde van Russisch tot honden tot jazzmuziek. In dit hotel in Mexico staat er onder de naam van het personeelslid zijn of haar favoriete artiest. Dit past perfect bij het thema van het hotel en het zet heel laagdrempelig de deur open voor een praatje.

Orlyss, zo heet de ober, kwettert vrolijk door over Engelbert Humperdinck, zijn moeder en de link naar George Michael. Als ik heel eerlijk ben, ken ik helemaal geen muziek van zijn grote held Engelbert, en dat geef ik dan ook eerlijk toe. Snel schakelt hij door, want je mag de gast niet in verlegenheid brengen, en vraagt naar mijn favoriete muziek. Het is maar goed dat ik niet in dit hotel werk, want ik ben niet fan van één artiest of band. Ik denk nog eens goed na, hij wijst me er met een knipoog op, dat ik wat bozig kijk als ik nadenk, en hij barst weer in schaterlachen uit. “Bruce Springsteen”, zeg ik snel.

Wat een geschenk deze ober. Natuurlijk heeft hij een goed humeur, weet hij precies hoe hij moet serveren en kent hij het menu uit zijn hoofd. Hij is een pro. Maar zijn werkgever heeft het hem makkelijk gemaakt om die connectie te maken. Door dat naambordje met zijn favoriete artiest. Het maakt het voor mij zo makkelijk om dat praatje aan te gaan, verbinding te maken en zo een nog leuker verblijf te hebben. Nu ik er nog eens goed over nadenk, weet ik niet of ik anders in gesprek zou zijn gegaan. Gewoon na mijn sushi, dankjewel zou hebben gezegd en hem een kleine fooi zou hebben gegeven.

Maar vanavond niet. Orlyss krijgt een vette tip. De tip die ik jou geef en alle bedrijven in Nederland: maak het je personeel makkelijk met dat naambordje en zet het ‘iets’ eronder. Favoriet dier in de dierenwinkel, beautyvlogger in de parfumerie of favoriete auto bij de dealer. Het is een echte gespreksopener. Het werkt bij Disney, Hard Rock en vast ook bij jou!

Noot: deze column is gepubliceerd in CustomerFirst 10-2018.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link