#DOESNORMAAL
Hufterig gedrag… We komen het allemaal weleens tegen. In het verkeer, in het zwembad, of zoals ik laatst: tijdens het boodschappen doen. Het was zo’n moment waarop alles al tegenzit. Ik stond in een lange rij te wachten, met een vermoeid kind aan de ene hand en een boodschappenkar met hongerige baby aan de andere. Om mijn jongste dochter af te leiden had ik haar een felgekleurde tandenborstel gegeven die zich tussen mijn boodschappen bevond. Ze keek alsof ze nog nooit zoiets moois had gezien. Een goede zet, want ze was een paar minuten stil.
Op het moment dat ik mijn boodschappen op de band mocht leggen, was de tandenborstel weg. Gelukkig was daar een man die de tandenborstel op de grond had zien liggen. ‘Oh wat vriendelijk van u’, wilde ik zeggen, maar besloot mijn mond te houden toen dat ogenschijnlijk vriendelijke mannetje brieste dat ik ‘beter uit mijn doppen moest kijken!’, gevolgd door een hele reeks nare verwensingen. ‘Houd je k***** bek, anders timmer ik hem dicht’, was zijn repliek op de vraag waarom hij zo boos was.
Dit is niets vergeleken met het hufterige gedrag dat vele professionals in klantcontact moeten verduren. Zo werden in 2018 maar liefst 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ gepost. Mijn schatting is dat een groot deel van deze tweets terechtkomen bij webcaremedewerkers die zich dag in dag uit inzetten om negatieve ervaringen om te buigen in positieve. Sommige kassières worden door 30% van de klanten niet eens begroet. En één op de tien ovmedewerkers wordt bespuugd.
Om het hufterige gedrag van de Nederlandse bevolking onder de aandacht te brengen, lanceerde SIRE in maart een nieuwe campagne. Onder de hashtag #DOESLIEF wil de stichting laten zien hoe vaak wij onaardig zijn tegen elkaar, en roept het op om eens wat liever te zijn. Een mooi initiatief, maar ik vraag mij af of de campagne hiermee wel de juiste norm presenteert. Is het begroeten van een kassière lief? Of het inslikken van scheldwoorden die met dodelijke ziekten te maken hebben? Of niet spugen naar ov-medewerkers? In ‘mijn’ wereld heeft dat niets met lief doen te maken, maar met normaal. Mijn voorstel: pas de campagne aan naar #DOESNORMAAL. Maak een compliment of een attente opmerking als je écht lief wil zijn. Toevallig was het in maart ook nog eens Nationale Complimentendag…
- klantcontact
- ervaringen
- klantcontact
- doeslief
- communicatie
- #doesnormaal
- professionals
- campagne
- webcaremedewerkers