Denk Anders

Denk Anders
  • 10 juni 2020
  • Anders Jansen

Think different; klinkt toch beter hè? Al is de boodschap hetzelfde én van alle tijden. Misschien juist wel van deze tijd. Je leest in het meest recente magazine over ‘net even anders’, het nieuwe normaal en over dat de wereld op zijn kop staat. Bij dezen vanzelfsprekend ook een pleidooi over ‘anders’, maar dan wel vanuit hetzelfde.

Je móet nu vaak wel anders. Want alles wat er was, is voor veel bedrijven weg. Hele doelgroepen, manieren van samenwerken, afzetkanalen, producten, behoeften…. weggevaagd. Logischerwijs gaat dit voor veel bedrijven hand in hand met omzet. En dus begint de zoektocht naar nieuwe inkomsten, naar nieuwe kansen, naar anders. Belangrijkste les hierbij is: blijf hetzelfde, blijf wie je bent en waar je van bent. En zoek het anders in hoe je deze kern inzet voor een nieuwe doelgroep, een nieuwe situatie, een nieuwe manier van aanbieden.

‘It is time to pivot’, aldus vele geleerden. Als je kijkt naar de letterlijke betekenis van ‘pivot’ zie je dat het gaat het om een centraal punt waar een mechanisme omheen draait. Je kern blijft hetzelfde, maar je richt op wat anders. Enkele voorbeelden:

  • Neem Nannyfy. Het bedrijf koppelt nanny’s aan gezinnen, dat is hun centrale punt. Voorheen om op de kids te passen thuis, om ze van school te halen, etc. Nu is dat compleet weggevallen, maar ze koppelen nog steeds nanny’s aan gezinnen, want dat is hun kern. Momenteel ligt de focus op het online lesgeven aan kinderen en samen huiswerk maken – op afstand.
     
  • Neem mijn favoriete restaurantje. Groot geworden door het lekkere eten dat ze serveren en de gezelligheid eromheen. Vanuit dit centrale punt moesten ze gaan draaien. Nu liggen hun heerlijke gerechten als dagelijks verse take-away gerechten in een speciale kraam in de lokale Albert Heijn. Natuurlijk met hele makkelijke bereidingsinstructie, maar ook met de voor hun gebruikelijke service. Je krijgt er gratis wijnadvies bij, plus een Spotify-lijst met de muziek die zij altijd in het restaurant draaien. Resultaat: +20 couverts per dag!
     
  • Neem Kasoku. Japans bedrijf met 500 appartementen voor korte verhuur, bedoeld als ‘little escape’ voor toeristen. De ‘little escape’ als centrale punt is gebleven, maar de doelgroep toeristen is verdwenen. Nu richten zij zich op gezinnen die even van elkaar willen ontsnappen. Ze zagen het verhoogde risico op echtscheidingen en bieden nu een ontsnapping aan voor lokale gezinnen met hun appartementen. Inclusief een echtscheidingsconsult. Resultaat: binnen twee weken ruim honderd consultaties.

Denk anders, doe anders, maar blijf hetzelfde. Alleen dan zul je toegevoegde waarde kunnen blijven leveren. Je doet nog steeds waar je goed in bent en groot mee geworden bent. Alleen dan anders. Oproep aan jullie om mee te doen en denken, ik ben benieuwd naar jullie goede ideeën voor bijvoorbeeld een sierteeltbedrijf, een tentenboer, een reisorganisatie of een escaperoom.

comments powered by Disqus