Creëer je eigen bubbel

Creëer je eigen bubbel
  • 13 juni 2024
  • Friederike Niehoff

‘Social media is slecht voor je, daar kun je beter mee stoppen’, aldus mijn yogadocent vorige week. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Hoe slecht is de invloed van social media eigenlijk voor mij persoonlijk? De dosis maakt het gif en de inhoud bepaal je voor een groot deel zelf, toch? Hoe ziet jouw social media bubbel eruit?

Het zal geen verrassing zijn dat de inhoud van die bubbel namelijk bepalend kan zijn voor de invloed die social media op ons heeft. In een recent onderzoek van de Aston University ontdekten wetenschappers bijvoorbeeld dat het slechts twee weken duurde voordat deelnemers dankzij social media een gezondere levensstijl begonnen te ontwikkelen. De respondenten werden in twee groepen ingedeeld: de eerste groep werd gevraagd om Instagram-accounts te volgen die zich richten op gezond eten, terwijl de tweede groep accounts volgde die voornamelijk te maken hadden met interieurdesign.

En je raadt het al: de deelnemers uit de eerste groep aten gemiddeld 1.4 meer porties fruit en 0.8 minder snacks per dag. Door een simpele aanpassing in hun feed gingen ze gezonder eten, zonder een duur dieet programma of personal trainer. Ik hou van dit soort inzichten, omdat het bewijst dat gedragsverandering niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Dus, hoe ziet jouw social media bubbel eruit? Bestaat jouw feed voornamelijk uit posts van merken die je iets willen verkopen en online coaches wiens training je écht moet volgen om succesvol te worden? Of juist motiverende content die je weer een stukje dichter bij je doelen brengt?

Ik vind het zelf bijvoorbeeld super inspirerend om bedrijven te volgen die een krachtige missie hebben en waarvoor ik ooit zou willen werken (hallo Patagonia en Tony Chocolonely!). Er zijn ook tal van accounts die interessante onderzoeken en tips delen, of LinkedIn-groepen die goed zijn voor je netwerk en waar je veel van kunt leren. Ik ontvolg daarentegen ook regelmatig accounts die voor mij niets meer toevoegen en vooral afleiden. Daardoor ontstaat juist weer meer ruimte voor waardevolle content en breng ik minder tijd door met gedachteloos scrollen.

Een paar van mijn LinkedIn-favorieten zijn bijvoorbeeld ‘De 9+ ervaring’-groep voor je wekelijkse dosis feel-good-inspiratie, het account van CX Unraveled voor kennis en tips over klantbeleving, Tim Zuidgeest voor verrassende inzichten uit neuromarketing onderzoek, Pejman Milani voor de coolste business-illustraties, en Mark Tigchelaar voor slimme focus-hacks. Die laatste helpt me ook weer tijdens yogalessen om minder snel afgeleid te raken. Daar is mijn yogadocent dan vast ook wel blij mee!

Friederike Niehoff

comments powered by Disqus