Top 5 van 2020

Top 5 van 2020
  • 09 December 2020
  • Anders Jansen

‘Toch niet weer zo’n eindejaarslijstje hè..’ Ik hoor het je denken. Maar: geen zorgen! Deze column gaat over jouw beste marketingactie (to be) van 2020, gegarandeerd. Over iets wat jou echt onderscheidt van alle anderen, iets wat door niemand te kopiëren valt. Wel zo fijn in een tijd waarin onderscheid maken nog meer van belang is om je business draaiende te houden. Ik neem je graag in stapjes mee.

DELA had het niet mooier kunnen aanraken: ‘Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan.’ Hoe vaak komen we daar niet te laat achter? In het leven, maar ook in zakelijke relaties. Wat vind ik van jou en van ons samen, welke mooie momenten hebben we het afgelopen jaar meegemaakt, wat is onze gedeelde passie, waar willen we samen naartoe, wat ervaar ik echt als jouw kwaliteiten? Elke accountmanager, verkoper, leverancier, consultant, medewerker zou deze vragen proactief moeten beantwoorden richting zijn of haar klant. ‘Nu’ is daarvoor altijd het goede moment, maar de symboliek van de jaarwisseling is daarnaast een uitgelezen kans om eens stil te staan bij jouw band met je klant. En dit heel expliciet te delen met die klant. Niets gaat boven een persoonlijke noot. Kom alsjeblieft niet meer aanzetten met die kerstbroden, chocoladeletters, kerstpakketten en andere gadgets die de hele wereld naar haar klanten stuurt. Creatieve luiheid. En nee, de intentie telt niet. De uitvoering wel. Als je op een persoonlijk kaartje zinnen schrijft die je op meerdere kaarten kan opschrijven, sla je de plank inderdaad mis.

Er is niks méér onderscheidend dan hetgeen jij 1-op-1 hebt meegemaakt met je klant, de gesprekken die jullie met elkaar gevoerd hebben, de wensen, ideeën en irritaties die jullie met elkaar hebben gedeeld door het jaar heen. Dus schrijf daarover. Zet een vlaggetje op wat jullie hebben met elkaar. Geen concurrent die dat kan kopiëren. Uit ervaring geleerd dat dit de meest verbindende acties waren die ik ooit heb ondernomen. Dat komt met een heel mooi voordeel: opschrijven wat ik heb, vind, en wens met elke klant, maakte ook dat ikzelf extra beleefde hoeveel mooie verbindingen het afgelopen jaar zijn ontstaan of versterkt.

Tot slot een mooi voorbeeld hiervan uit de praktijk. Ik werkte met een klantteam bij een B2B-dienstverlener. Deelde mijn verwondering (lees: irritatie) over hun jaarlijkse standaard eindejaarsgeschenk en heb hen uitgedaagd een top vijf te maken. Per klant, als team met elkaar in gesprek om antwoord te geven op de vraag: wat gunnen wij deze klant? Hier kwamen allerlei mooie (echt persoonlijke) tips en complimenten uit naar voren. ‘Lees eens dit boek, is echt een inspiratie voor de klimtocht die je met je vrienden wil doen op de Mont Blanc.’ Of: ‘We willen je graag linken aan Meneer de Jong van bedrijf XYZ. Totaal andere branche, maar een match met jou als het gaat om het ondernemerstype, de groeifase van het bedrijf én hij is ook maf van jagen.’ Maar ook kwam dit klantteam met een stagekans voor de zoon van een klant op de proppen, werd een idee voor een nieuwe productlijn bedacht en werden tips opgesomd hoe iemand z’n team nog meer mee kan krijgen tijdens overleggen.

Wow. De beste marketingactie was geschreven. En misschien ook wel de beste cultuurinterventie was ontstaan. Verbinding intern en extern, focus op wat we hebben. En wat aandacht krijgt groeit. Dus: waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan? Hup!

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link