Dure komkommer
Mijn komkommer is vijfentwintig procent duurder dan vorig jaar. En niet alleen mijn komkommer is mega in prijs gestegen, maar bijna alle producten in mijn favoriete supermarkt. Ik las zelfs dat een supermarkt meldde dat de kaas zoveel duurder was, omdat de boer de melk duurder gemaakt had. Wat gewoon niet waar was. Het bleek een bla-bla-verhaal te zijn.
Natuurlijk zijn de prijzen hoger doordat er hogere kosten zijn: stijgende gasprijzen, duurdere benzine en diesel voor logistiek. Die worden doorberekend in de prijs. Maar zit er ook een reden achter, dat organisaties net zoveel winst willen maken als vorig jaar? Hallooo, hallooo.
Dit kan toch niet? Als ik de missies en visies van organisaties lees en de mooie purposes, dan lees ik nergens iets over winstmaximalisatie. Nee, daar staan veel nobelere woorden. We willen de beste, de snelste, de leukste, de betrouwbaarste en natuurlijk de klantgerichtste zijn. Alles voor een glimlach en nog meer. Maar heel eerlijk. Vaak gaat het in de boardroom ordinair over winstmaximalisatie. Ik heb niets tegen winst (ik ben ook ondernemer), maar maximalisatie in deze tijden, staat haaks op waar je voor staat. Volgens mij zijn dit namelijk geen tijden voor winstmaximalisatie. Het is een tijd om klanten te helpen die in de kou staan.
Is die komkommer wel echt vijfentwintig procent duurder geworden? Of was dat gewoon een ordinair dubbeltje en hebben de supermarkt en tussenhandel er die vijftien cent bijgeplust?
Organisaties zijn er voor klanten. Voor de wereld waarin we leven. Voor medewerkers. En ja, natuurlijk ook voor shareholders. Maar die komen niet als eerste. Empathie is nu nodig, voor de klant en de inflatiesituatie. En de situatie die bij velen aan de voordeur klopt: die van de lege portemonnee. De situatie van armoede en geldtekort. Dat is de nieuwe realiteit voor vele Nederlanders.
Een hogere winst en megawinsten uit vorige jaren mogen niet de benchmark zijn. Gelukkig wordt dit graaigedrag benoemd in de media en ik vind dat we onze stem moeten laten horen als klanten, influencers, thought leaders en medewerkers. Zomaar prijzen verhogen en daarna de winsten van organisaties zien groeien, noemen we bad profits.
De enige remedie is de naming & shaming van organisaties. Organisaties die het super doen, in het zonnetje zetten en organisaties waarbij winstmaximalisatie het hoogst haalbare is, flink door het slijk halen.
Helaas weet ik niet of de supermarkt waar ik mijn komkommers koop voor winstmaximalisatie gaat. Wel hou ik de jaarcijfers scherp in de gaten en ben ik bereid om te fietsen voor een goedkopere komkommer.
Nienke Bloem