Hoe gaat het met jouw goede voornemens?
Misschien heeft de trouwe lezer het al door: dat was ook al de vraag in mijn eerste column van 2023. Ondertussen ligt december al weer achter ons, dus een mooi moment om de cirkel rond te maken en te checken hoe het gaat met jullie plannen, doelen en goede voornemens.
Ik vind dat zelf namelijk altijd heel fijn aan het einde van het jaar: lekker evalueren, terugkijken op het jaar, lijstjes maken met successen en leermomenten, maar ook vooral stilstaan bij alles waarvoor ik dankbaar ben.
Als ik aan 2023 denk, het jaar waarin mijn boek is uitgekomen, waarin ik 4 maanden op reis ben geweest, aan een fantastische nieuwe opdracht als Interim CX Team Lead ben begonnen en natuurlijk ben getrouwd met de leukste man van de hele wereld, is de lijst met dankbaarheden langer dan deze column toestaat.
Ook als het jaar niet alleen maar geweldig is geweest en misschien niet alle doelen zijn behaald, is de focus op wat er wél goed is gegaan belangrijk. Met mijn teams doe ik dat meestal in de vorm van een gezamenlijke retrospective, het liefst gecombineerd met een gezellig etentje om het jaar positief af te sluiten. Dit jaar gaan we daarvoor retrospective-vragen in het kerstthema gebruiken, met vragen zoals:
- Wat laat jouw klokjes klingelen, dus waar ben je echt trots op?
- Wie is jouw Rudolf en verdient een dikke pluim?
- Wat staat op jouw verlanglijst voor 2024 en mag wat jou betreft nog meer aandacht krijgen?
Op deze luchtige en optimistische manier reflecteren is trouwens niet alleen hartstikke leuk, maar heeft ook een aantal concrete voordelen. Zo hebben verschillende studies de positieve impact van dankbaarheid en waardering aangetoond. Dankbaarheid bevordert bijvoorbeeld een positieve sfeer en versterkt de onderlinge band. Als teamleden zich gewaardeerd voelen, zijn ze namelijk meer geneigd om samen te werken en elkaar te ondersteunen.
Het uiten van dankbaarheid kan daarnaast ook stress verminderen, zowel bij degenen die dankbaarheid ontvangen als bij degenen die het uiten. Het uiten van dankbaarheid verhoogt zelfs de productiviteit, omdat teamleden gemotiveerder zijn als ze merken dat hun inzet en bijdrage gewaardeerd worden. Last but not least hebben dankbare teams vaak een hogere mate van werknemersbetrokkenheid en -tevredenheid. Dit kan niet alleen bijdragen aan het behoud van getalenteerde teamleden, maar ook aan een hogere klanttevredenheid, zoals we allemaal weten.
Laten we dus niet vergeten de tijd te nemen voor een diepgaande blik op wat is geweest, zodat we met hernieuwde focus, dankbaarheid en vooral optimisme het nieuwe jaar kunnen begroeten!
Friederike Niehoff