KLM opnieuw gelauwerd

KLM opnieuw gelauwerd
  • 24 januari 2014
  • Redactie

Uit de allereerste Travel Social Media Benchmark die eDigitalResearch heeft gehouden, is KLM als beste organisatie in de reisbranche naar voren gekomen. Met 4,5 miljoen volgers op Facebook voert KLM de lijst aan met een voorsprong van 1,7 miljoen op de nummer twee.

De Travel Social Media Benchmark van eDigitalResearch meet de prestatie van reisorganisaties op de meeste populaire social-mediaplatforms, zoals Facebook, Twitter and Google+. Dit resultaat onderstreept dat het social-mediabeleid van KLM heeft geresulteerd in meer online gebruikers dan welke andere reisorganisatie ook, met een verbijsterende voorsprong van 1,7 miljoen Facebook-likes op de nummer twee, Air France. KLM is ook het enige reismerk dat in de top vijf staat voor zijn aanwezigheid op Twitter, Google+ en Pinterest, wat laat zien dat een goede gedefinieerde social-mediastrategie helpt een groot aantal online gebruikers aan je te binden.

American Airlines Twitter-kampioen
De resultaten onderstrepen ook dat vliegtuig maatschappijen bovengemiddeld meer contacten hebben via social media dan de andere bedrijven uit de reisbranche, hoewel dit waarschijnlijk komt door hun internationale klantenbestand. British Airways heeft met een aansprekende campagne 2,5 miljoen Google+ volgers aan zich weten te binden, en voert daarmee de Google+ lijst aan. ‘Kampioen’ Twitter is American Airlines.

Horizon verplaatsen
Derek Eccleston, Commercieel Directeur van eDigitalResearch, legt uit: ‘Het mooie van Facebook, Twitter and andere social-mediasites is dat ze grenzen overgaan. Het zijn fantastische platforms voor merken met een internationaal bereik, of voor die merken die hun horizon willen verplaatsen, en wereldwijd nieuwe doelgroepen aan zich willen binden. Maar als het merken ernst is te communiceren met grote internationale doelgroepen, of hun platforms willen inzetten voor hun customer service, zullen ze moeten zorgen dat ze hun accounts actief beheren, ook buiten kantooruren en in de weekends.’

Weekenddienst
Uit het onderzoek bleek echter dat veel reisorganisaties in de weekends – net zoals dat bij de retail gebeurt – hun social media niet bijhouden. Gemiddeld posten reisorganisaties in de weekends de helft van een normale werkdag. De reisbranche zou zich moeten realiseren dat consumenten die via social media met een bedrijf willen communiceren door het 24/7-karakter van social media een onmiddellijk antwoord verwachten, zeker nu steeds meer bedrijven social media gaan inzetten voor hun klantenservice.

comments powered by Disqus