Aanbevelingen beïnvloeden klanten zorgverzekeraars
Positieve aanbevelingen zijn van grote invloed op het overstapgedrag van klanten van zorgverzekeraars. Dat concludeert Blauw Research op basis van onderzoek onder ruim 1.000 ‘switchers’. Volgens het onderzoeksbureau beseffen verzekeringsaanbieders onvoldoende de precieze kracht van aanbevelingen door vrienden en bekenden.
Meer dan driekwart van de respondenten sprak afgelopen periode over zorgverzekeringen met familie, collega’s en kennissen. In die gesprekken liet bijna tweederde (62%) zich positief uit over de eigen verzekeraar. Ruim één op de drie (35%) beveelt een aanbieder echt aan. Een hoge score, aangezien mensen gemiddeld bij vier bekenden een aanbeveling doen. Uit de resultaten blijkt verder dat er twee keer zoveel positieve dan negatieve commentaren rondgaan over aanbieders van ziektekostenverzekeringen.
Blauw Research stelt dat met de jaarlijkse overstappers in de zorgverzekeraarbranche € 275 miljoen aan ziektekostenpremie is gemoeid.