ING haakt in op klantgedrag

ING haakt in op klantgedrag
  • 10 maart 2014
  • Redactie

ING is voornemens bedrijven op maat gesneden advertenties aan te bieden op basis van het betalingsgedrag van klanten. Dat meldt het Financieel Dagblad vandaag. De bank heeft een speciaal Big Data team samengesteld voor het analyseren van de gegevens uit het betalingsverkeer.

Directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING spreekt in de betreffende krant de verwachting uit nog dit jaar te kunnen starten met een proef met enkele duizenden ING-klanten. De toepassing van ‘customer intelligence’ is naar verluidt uniek in de Europese bankensector. In de Verenigde Staten experimenteren partijen als Bank of America en retailbedrijf Macy’s hier al mee. ING is er zich van bewust dat het plan tot privacydiscussies kan gaan leiden. ‘Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.’

Klantinzichten
Op dit moment kan de bankinstelling bijvoorbeeld al zien of een klant die aan de balie komt twee keer kinderbijslag ontvangt en maar één kinderspaarrekening bij de bank heeft. De baliemedewerker ziet dat op zijn scherm en kan de klant vragen of deze behoefte heeft aan nóg een spaarproduct. Volgens Hagenaars biedt de komende generatie datagebruik nog meer mogelijkheden. Zo weet ING bijvoorbeeld ook of een klant in verhouding tot anderen in zijn wijk meer betaalt voor energie of telefonie en die een aanbieding van een andere leverancier doen. ‘Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart € 150 uitgeeft aan tuinspullen. Aan de hand daarvan kan op het juiste moment een scherp aanbod worden gedaan.’ Hagenaars stelt dat adverteerders staan opgelijnd om mee te doen.

Met deze nieuwe dienst springt ING in op de mogelijkheden die digitalisering van de bankprocessen biedt. ‘Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen.’

Update dinsdag 11 maart:
ING is niet het eerste bedrijf dat klantgegevens aan adverteerders wil koppelen, zeggen deskundigen in het FD. 'Bij Wehkamp, via airmiles en klantenkaarten geven we al veel over ons gedrag vrij. De apps op onze telefoon lezen informatie, zeker de grote, zoals WhatsApp en Candy Crush. Die zijn Amerikaans en hoeven helemaal geen toestemming te vragen', aldus privacyjurist Jitty van Doodewaerd van marketingbranchevereniging DDMA.
Het initiatief van de bankinstelling zorgde voor een storm van kritiek, onder meer van de Consumentenbond en vanuit de politiek. Ook op social media werd negatief gereageerd. In een reactie zegt ING veel telefoontjes te hebben ontvangen, maar niet meer opzeggingen dan normaal.

comments powered by Disqus