Zilveren Kruis wil klant versterken door kennisdeling
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea gaat klanten actiever bijstaan in het maken van zorgkeuzes, zonder daarin door te slaan. Dat gaf marketingdirecteur Olivier Gerrits laatst te kennen op het NIMA Zorgmarketing Congres. ‘Als zorgverzekeraar heb je vaak de schijn tegen. Wij willen het mandaat van de klant krijgen en de klant versterken door het delen van kennis en inzicht.’
Gerrits constateert een toenemende roep om transparantie en openheid. In zijn optiek wordt die mede veroorzaakt door de complexiteit van de zorgmarkt, iets waar ook Achmea een bijdrage aan levert. ‘Wij hebben veel merken, met als gevolg dat klanten willen weten waarom er meerdere basisverzekeringen zijn. De klant wil daarbij inzicht in kwaliteitsverschillen en is bereid om verder te reizen voor goede zorg. Hoe kun je klanten informatie geven, daarbij rekening houdend met alle spelers in het veld? Dat is de vraag die wij onszelf continu moeten stellen,’ meent Gerrits.
Onderscheid
De zorgverzekeraar zag afgelopen overstapperiode ruim 120.000 klanten vertrekken, iets meer dan verwacht. Reden te meer om te focussen op het onderscheidend vermogen. Hoe? Gerrits: ‘Door klanten eigen keuzes te laten maken. Zilveren Kruis Achmea doet dit met onder meer met Raad en Daad, een campagne om mensen te helpen bewust hun zorgverzekering te kiezen op basis van inzicht in de voorwaarden en financiële risico’s.’
Daarnaast biedt de zorgverzekeraar klanten de keuze middels het Persoonlijk Zorgrapport: wie een specifieke hulpvraag heeft, krijgt opties geboden. ‘Wij vertellen niet waar iemand naartoe moet voor een heupvervanging, maar waar diegene naartoe kán.’