Reinier de Graaf Gasthuis komt met wachttijdenapp
Patiënten van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft kunnen binnenkort direct bericht krijgen als het spreekuur bij hun specialist uitloopt. Middels een speciale app kunnen zij de nieuw voorgestelde tijd accepteren, afwijzen of een andere afspraak inplannen.
De Delftse zorginstelling ontwikkelt de wachttijdenapp in samenwerking met het Rijswijkse bedrijf Appexis. 'Stel, wij zitten hier nu te praten en jij moet zo in het ziekenhuis zijn. Tijdens het gesprek krijg je de melding dat het uitloopt bij de dokter. Dan hoef je dus niet gehaast af te ronden, maar kunnen we rustig doorpraten. Zo eenvoudig werkt het’, legt Jako Neeleman van de genoemde app-ontwikkelaar uit in het AD. Hij kwam op het idee voor de service toen hij zelf naar de orthopeed moest. 'Dan heb je een afspraak bij de arts om 09.00 uur en dat wordt dan 10.30 uur. Iedereen kent het wel.' Neeleman benaderde vervolgens het ziekenhuis met zijn plan. Daar kreeg hij de kans verschillende afdelingen te bezoeken en kreeg hij tal van suggesties aangereikt door medewerkers. Naast de afsprakenfunctie kan de applicatie eveneens voor andere doeleinden worden toegepast. Zo kunnen patiënten achtergrondinformatie vinden over specialisten en gaat het Gathuis de app gebruiken om mensen te informeren over de vorderingen van de interne verbouwingen.
De app-ontwikkelaar is logischerwijs lyrisch over zijn eigen applicatie. 'Ik denk dat dit hét ding gaat worden. Het verbetert de dienstverlening en zorgt voor een grotere binding met de patiënt.' Vijf andere Nederlandse ziekenhuizen hebben inmiddels ook al hun interesse getoond in de wachttijdenapp.