Npower passeert Ryanair qua serviceverlening
Ryanair staat in het Verenigd Koninkrijk niet langer te boek als ‘slechtste bedrijf voor klantenservice’. Op de jaarlijkse lijst van consumentengroep Which?, de Britse evenknie van de Consumentenbond, prijkt energieleverancier Npower momenteel ‘bovenaan’. Rivaal ScottishPower staat een na laatste op de klantenserviceranking van de honderd grootste merken in Groot-Brittannië.
Een chaos op het gebied van facturatie en een grote hoeveelheid klachten afgelopen jaar heeft ervoor gezorgd dat Npower een plaatsje is opgeschoven, van 99 naar 100. In december 2013 werd bekend dat de energiemaatschappij bijna 1.500 contactcentermedewerkers moest ontslaan vanwege de sluiting van een aantal vestigingen. Een half jaar later raakte het bedrijf wederom in opspraak, toen vanwege de lange wachttijden. In die kwestie wist ook ScottishPower overigens niet de dans te ontspringen. De bewuste energieleverancier is met een daling van positie 62 naar plek 99 in de lijst van Which? afgelopen maanden het sterkst gezakt qua klantenservice-imago. De implementatie van een nieuw computersysteem zou hier debet aan zijn. Voor Ryanair is het nog altijd oppassen: de vliegtuigmaatschappij bungelt op nummer 98 nog altijd onderaan.
Wie doen het dan wel goed volgens de Britse consumentenorganisatie? Online bank First Direct bezet de eerste positie, gevolgd door retailer Lush, warenhuisketen John Lewis, kookspecialist Lakeland en supermarkt Waitrose.