Triodos Bank wint fors klanten
Triodos Bank mocht afgelopen weekeinde circa 800 nieuwe klanten verwelkomen. Aanleiding hiervoor was de commotie die vrijdag ontstond als gevolg van de forse salarisverhogingen bij de top van ING en ABN Amro. ‘We hebben vier tot vijf keer meer aanvragen dan normaal in een vergelijkbare periode’, laat Daniël Stegeman, manager klantcontact Triodos Bank, weten aan CustomerFirst.
Volgens Stegeman zijn veel consumenten normaliter niet zo happig om naar een andere bank over stappen. ‘Dit geeft ze net dat laatste zetje’, verwijst hij naar de publieke verontwaardiging in relatie tot de salarisverhogingen bij de genoemde banken. ‘Klanten bellen ons om te vragen hoe de overstapservice werkt. Ze stellen vooral oriënterende vragen en daarnaast is dit contactmoment voor hen ook een manier van kennismaking met ons.’ Hoe lang deze drukte op het contactcenter zal aanhouden, durft hij verder niet te zeggen op dit moment.
Rompslomp
ASN, de andere bank die veel nadruk legt op duurzaamheid en eerlijkheid, onderschrijft dat. ‘Mensen zien er vaak als een berg tegenop om over te stappen. Ze vinden het een gedoe, administratieve rompslomp. Ook al omdat mensen bij een overstap altijd een nieuw bankrekeningnummer krijgen. Met de overstapservice die alle banken bieden en nog wat extra zaken, proberen wij die berg te verkleinen tot een hobbel’, aldus de ASN-woordvoerder, die aangeeft nog geen verhoogde activiteit van nieuwe klanten te zien. ‘Het duurt soms ook wat langer voordat we die effecten in de cijfers zien. Misschien later deze week.’
Gekrakeel op social media
Dat er behoorlijk op Twitter en Facebook werd gereageerd op de salarisverhogingen van vorige week is ook ABN Amro opgevallen. ‘Maar verder geven we geen reactie. Doen we nooit op bewegingen uit de markt’, reageert een woordvoerder op de NOS-site.
ING zegt dat 'enkele tientallen klanten' hun rekening(en) afgelopen dagen hebben opgezegd. ‘Klanten die aangaven waarom ze opstapten, noemden inderdaad de ontstane discussie over salarissen als reden. Dat betreuren we natuurlijk.’
Eerlijke bankwijzer
Uit de Eerlijke Bankwijzer - die inventariseert hoe banken omgaan met onder meer bonussen - staan Triodos Bank en ASN op de plaatsen een en twee. Over de koploper schrijft de website: ‘Het bonusbeleid van Triodos Bank is uitstekend (10). Het beleid hanteert een eerlijke beloning op basis van een relatief platte beloningspiramide. Er worden geen bonussen uitgekeerd.’
Over ASN zegt de bankwijzer: ‘Het bonusbeleid van ASN Bank is voldoende, een zesje. Beloningsbeleid van de directie is deels in lijn met beleid van SNS Reaal, 30 procent van de variabele beloning is gekoppeld aan duurzame doelstellingen.’