ACM: 'Check privacy-instellingen van apps'
Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag via haar loket ConsuWijzer de actie ‘Elke app heeft een prijs’. Insteek is om consumenten ervan bewust te maken dat zij bij het installeren van een app toegang geven tot grote hoeveelheden gegevens.
‘Consumenten moeten weten waar ze ‘ja’ tegen zeggen als ze een app installeren. Dat is wat ons betreft het begin van de bewustwording die we nastreven. En ‘nee’ zeggen kan natuurlijk ook’, licht Anita Vegter, bestuurslid ACM, de nieuwe actie toe. ‘Elke app heeft een prijs’ maakt onderdeel uit van de landelijke campagne van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap om online veiligheid te vergroten.
Betalen met data
Aanleiding voor deze actie is een onderzoek onder jongeren dat de toezichthouder in samenwerking met NJR heeft gedaan. Daaruit blijkt dat jongeren vaak niet weten dat aanbieders van apps geld verdienen aan hun persoonlijke gegevens. En dat ze bij gratis apps in feite betalen met hun gegevens. Volgens de Telecommunicatiewet zijn aanbieders van apps verplicht gebruikers te informeren over wat er met hun gegevens wordt gedaan en toestemming vragen om toegang te krijgen tot deze data. Het merendeel van de jongeren (92%) neemt meestal niet de moeite om de voorwaarden door te lezen. De machtigingen waarmee de app toegang krijgt tot gegevens van de smartphone, zoals agenda, telefoonboek, locatie en foto’s, worden door 21% van de respondenten gelezen.
ConsuWijzer tipt consumenten voorafgaand aan de installatie van een app te controleren tot welke gegevens de betreffende applicatie toegang wil. ‘Controleer de voorwaarden van de aanbieder en op z’n minst de privacy-instellingen, ook van de apps die je al gebruikt.’ Een stappenplan vind je op VeiligInternetten.nl.
- ACM
- databescherming
- Elke app heeft een prijs
- Alert Online
- actie
- campagne
- ConsuWijzer
- privacy
- veilig internetten