‘Klik tussen persoon en organisatie steeds belangrijker’

‘Klik tussen persoon en organisatie steeds belangrijker’
  • 10 februari 2016
  • Redactie

Hoe interesseer je potentiële werknemers om voor jouw organisatie aan de slag te gaan? Waar Bjorn Veenstra (oprichter en ceo van CompanyMatch) sterk gelooft in het sturen op een ‘cultural fit’, kiest Ellen Schuit (HR-director Capgemini) voor het organiseren van experience days. Hierbij een tipje van de sluier van hun sprekerssessies tijdens het HR-congres.

CompanyMatch heeft een slim koppelalgoritme ontwikkeld dat werkgever en kandidaat met elkaar verbindt op basis van een ‘cultural fit’. Passen werkgever en kandidaat bij elkaar op basis van gedeelde waarden, drijfveren en motivatie? Bij een goede match kan een geïnteresseerde kandidaat online direct de uitkomsten meesturen vanuit het sollicitatieformulier. Dit geeft de recruiter een completer beeld van de kandidaat, naast het klassieke CV en de motivatiebrief. Op het HR-congres, dat dinsdag 16 februari plaatsheeft, zal Veenstra met name het belang van ‘the hire for cultural fit’ onderstrepen. ‘De klik tussen persoon en organisatie wordt steeds belangrijker. De arbeidsmarkt beweegt zich twee kanten op: enerzijds zoekt de werkgever steeds meer naar skills en vaardigheden (de rest kun je trainen/aanleren), anderzijds vragen kandidaten zich hardop af aan wie zij hun talenten ter beschikking stellen.’ Onder meer Essent maakt op zijn 'Werken Bij'-site gebruik van de CompanyMatch-widget. Namens RWE, het moederbedrijf van de genoemde energieleverancier, deelt Bjorn Luijters volgende week de ervaringen tot nu toe met deze HR-tool.

Medewerkerbeleving
Om medewerkers voor Capgemini te interesseren , organiseert Capgemini zogenoemde ‘experience days’. Op die manier kunnen potentiële medewerkers ervaren hoe het is om bij dit consultancybedrijf te werken. ‘Ook geven wij ruim baan voor opleidingen middels ons ‘All you can train’-concept’, legt Schuit uit. ‘Medewerkers kunnen dit zelfstandig oppakken om te zorgen dat ze kunnen worden wie ze willen en kunnen blijven ontwikkelen. Onze wereld en onze klanten veranderen zo snel dat onze medewerkers zich met dat tempo moeten blijven ontwikkelen. Daarnaast zorgen we voor begeleiding dichtbij huis met een counselor die er is om JOU te begeleiden en te laten ontwikkelen en die verstand heeft van wat je doet.’ Inhakend op Employer Branding, het thema van het HR-congres, geeft Schuit aan dat dit belangrijk is omdat de medewerkerbeleving een doorslaggevende rol gaat spelen. ‘Wat wij doen voor klanten op het gebied van customer experience, zetten wij door naar de beleving van onze mensen.'

comments powered by Disqus