Vakjuryvoorzitters NCCA gaan voor goud
Tijdens het CustomerFirst Gala zijn Nationale Contact Center Awards te winnen in vier verschillende categorieën. Wat voor soort cases zijn goed voor goud? Vakjuryvoorzitters Viktor van der Wijk (Technology) en Jeroen van de Star (HRM) zijn hoopvol gestemd.
Bij de uitreiking op donderdag 21 april zijn gouden, zilveren en bronzen prijzen te winnen. Wat voor cases zijn volgens jou goud waard?
Van der Wijk: ‘De gouden winnaar heeft aantoonbare, goede resultaten voor klanten neergezet die blijer zijn omdat de organisatie meer voor ze gedaan heeft door toepassing van een specifieke technologische oplossing. Daarnaast heeft de inzet gezorgd voor vernieuwing van de manier waarop met klanten wordt omgegaan, waardoor er blijere mensen aan het werk zijn. Voldoet een case hier aan dan heb je al gauw de gouden winnaar te pakken.’
Van de Star: ‘Cases waarbij er sprake is van daadwerkelijk vernieuwend en goed doordacht HR-beleid, dat integraal tot stand is gekomen, tot duurzame verbeteringen leidt, gedragen wordt door de gehele organisatie en dat is voortgekomen uit een door het management gedragen, doorleefde visie en intern/ extern tot aantoonbaar resultaat heeft geleid.’
Organisaties kunnen inmiddels cases indienen. Wat hoop jij zeker wel/niet aan te treffen bij de inzendingen?
Van der Wijk: ‘De ervaring leert dat we in bijna alle gevallen te maken hebben met multidisciplinaire teams die hun case(s) met enthousiasme en overtuigingskracht ten tonele brengen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. De Technology award - het woord zegt het al - gaat om de inzet van een vernieuwende technologie op de versterking van klanttevredenheid. Heel aardig is dat de verschillende technologieën zich razendsnel ontwikkelen, zoals de inzet van social messaging (WhatsApp, Facebook Messenger). Dat leidt ongetwijfeld weer tot een aantal verrassende inzendingen en dat maakt deze categorie zo leuk.’
Van de Star: ‘Allereerst wat wij NIET tegen hopen te komen bij de inzendingen voor de HRM Award: mooie verhalen waarbij specifieke voorbeelden en resultaten uitblijven, processen of tooling waar de mensfactor uit het oog is verloren en een veranderproces dat zonder het eigen personeel is bedacht en uitgevoerd. WEL welkom zijn cases die vernieuwend zijn, waarbij medewerkers in hun kracht worden gezet en waarbij bewijzen zijn van interne/externe resultaten, zoals een hogere medewerker- of klanttevredenheid.
In de komende uitgave van CustomerFirst lees je ook de visies van de andere twee vakjuryvoorzitters, Gerda Verkerk (Partnership) en Manon van den Berk (Customer Strategy). Inschrijven voor de Nationale Contact Center Awards 2016 kan nog tot eind februari. Ten opzichte van voorgaande jaren is de inschrijving bovenal minder tijdrovend: een korte vragenlijst invullen is afdoende.