KBO: Senioren kunnen digitalisering niet bijbenen
Van de 1.350 digivaardige senioren in Nederland die recent deelnamen aan een onderzoek van KBO, verwacht 72% de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. De seniorenorganisatie dringt er bij de overheid op aan dit probleem niet te onderschatten.
Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail worden aangeboden, verwacht 47% van de digivaardige senioren serieus in de problemen te komen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren uit eerder onderzoek van de KBO. De seniorenorganisatie ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digiservice wensen en er mee om kunnen gaan. Bijvoorbeeld een antwoord per e-mail wil nog weleens een nieuwe vraag oproepen. ‘Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit’, zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. ‘Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.’
De seniorenorganisatie merkt op dat burgers bij veel gemeenten alleen nog een afspraak via internet kunnen maken. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Iets meer dan een kwart van de online senioren (28%) verwacht in de toekomst hier probleemloos mee om te kunnen gaan. ‘De KBO stimuleert en ondersteunt senioren in hun weg naar digitalisering. Door voorlichting te geven over het gebruik van DigiD, hulp bij de belastingaangifte en hulp bij het internetbankieren. Maar er zit een grens aan wat een grote vereniging kan doen. Overheid en bedrijven moeten rekening houden met de wensen, behoeften en mogelijkheden van de grote en diverse groep oudere Nederlanders’, vindt Vanderkaa.