Viv laat van zich horen
De nieuwe spraakassistent Viv is maandag gedemonstreerd op de techconferentie Disrupt NY 2016 van TechCrunch. De ontwikkelaars van Apple’s Siri, die inmiddels voor zichzelf zijn begonnen, zitten achter deze dienst. Viv is gespecialiseerd is in het beantwoorden van complexe vragen.
De jongste spraakassistent kan goed samenwerken met andere apps die geïnstalleerd zijn op de smartphone van de gebruiker. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld via de app bloemen bestellen of een reis boeken, zonder Viv te verlaten. Dag Kittlaus, die samen met Adam Cheyer vier jaar aan deze virtuele assistent werkte, toonde op de conferentie wat Viv zoal in huis heeft. Als voorbeeld stelde hij de vraag: zal het warmer worden dan 70 graden Fahrenheit bij de Golden Gate-brug na 5 uur 's middags overmorgen? Na een paar seconden verscheen het antwoord van de vraag op het scherm. En de spraakopdracht ‘ik heb een rit voor zes personen nodig naar mijn kantoor in Madison Square Garden’ resulteerde in een lijst met de prijzen voor ritjes van taxidiensten als Uber. Ook bestellen kan via de app.
Het 'geheime sausje' van Viv is wat de ontwikkelaars 'dynamic program generation' noemen, meldt Tweakers. De assistent die door kunstmatige intelligentie ondersteund wordt, begrijpt intentie en kan daaruit een programma voortbrengen om het beste antwoord op de vraag te geven. Wanneer de nieuwe spraakassistent op de markt komt, is nog onduidelijk.
- spraakopdrachten
- kunstmatige intelligentie
- vraagbaak
- ontwikkelaars van Siri
- virtuele assistent
- Viv
- app