Rabobank zet UX-poorten open
Startups die hun ontwikkelde product willen testen maken kans om dat te doen in het User Experience Center van Rabobank in Utrecht. Uit alle aanmeldingen selecteert de bank welke bedrijven hiervoor in aanmerking komen.
‘We ondersteunen startups op diverse gebieden. We introduceren ze in onze netwerken van investeerders of potentiële klanten’, zegt Harrie Vollaard, hoofd Innovatie van Rabobank. ‘Via onze deelname aan diverse versnellingsprogramma’s helpen we deze innovatieve starters ook aan Rabobank-mentoren. En onze communitybankers, die hun werk verrichten in diverse startupsomgevingen, helpen hen bijvoorbeeld met financiële diensten en bancaire zaken. We zien dat fintech-startups behoefte hebben aan een professioneel platform bij de bank om bijvoorbeeld hun dienst te testen bij potentiële klanten.’
Gebruiksvriendelijk
Uitgangspunt van de tests in het UX Center is het gebruiksvriendelijker maken van producten en diensten. Door middel van licht, geluid, statische en bewegende beelden kunnen allerlei sferen en omgevingen worden gecreëerd, om op die wijze praktijksituaties na te bootsen. Usability onderzoek vindt onder andere plaats met op afstand bedienbare camera’s en eye-tracking om de oogbeweging van de testpersoon over het scherm te volgen. Voor het volgen van de vingerbewegingen over een tabletcomputer zijn speciale opklikcamera’s met een groothoeklens beschikbaar.
Vollaard: ‘We hopen met het aanbieden van de faciliteiten in ons UX Center voor startups een tastbaar steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van deze jonge bedrijven. We zien er naar uit om de geselecteerde startups, op onze kosten, hun ontwikkelde product te laten testen onder deskundige begeleiding van onze usability-experts.’
- User Experience Center
- usability onderzoek
- gebruiksvriendelijk
- versnellingsprogramma
- startups
- innovatie
- Rabobank