ReviewFirst #15: ‘How Google Works’ van Eric Schmidt & Jonathan Rosenberg
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Mireille Bakker, Head of Customer Contact van Thomas Cook Nederland, raadt ‘How Google Works’ aan.
‘Wat ik uit dit boek heb opgestoken? Mislukken mag! Proberen, gaan en niet altijd ellenlange businesscases maken, maar starten om vooruit te komen en weinig tijd te verliezen. Lukt iets niet, dan heb je het geprobeerd, de grenzen van je team verlegd en er samen van geleerd. Alles beter dan stil blijven staan en af te wachten.
De focus van Google ligt ook op het benutten van de talenten en kwaliteiten van medewerkers, met als gevolg dat zij in hoge mate bijdragen aan het product en de cultuur van Google. Er wordt nadrukkelijk gezorgd dat zij hierbij niet beperkt worden in hun creativiteit. Dit neem ik graag mee binnen mijn eigen afdeling. Aansprekend vind ik ook ‘de regel van 7’; iedere manager heeft een minimum van 7 mensen onder zich die aan hem of haar rapporteren. Zo voorkom je micromanagement, houd je de hiërarchie plat en vergroot je de autonomie van medewerkers. Google kiest er bewust voor om medewerkers meer vrijheid en beslissingsbevoegdheid te geven. Ze mogen ook fouten maken, zonder dat daar consequenties aan hangen. Het effect is een lagere AHT en een hogere medewerkertevredenheid. Kortom, interessant leesvoer voor managers die het uiterste uit hun team willen halen.’
- Thomas Cook
- ReviewFirst
- cultuur
- Mireille Bakker
- grenzen verleggen
- Eric Schmidt
- How Google Works
- talentmanagement
- Jonathan Rosenberg
- medewerkertevredenheid
- creativiteit