Succesvolle mails bevatten dynamische content, personalisatie en segmentatie
Dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpsregels en kleinere campagnes leveren verbeteringen op in open- en klikratio’s bij e-mail. Dit blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark 2016 van brancheorganisatie DDMA. Daarbij zijn 4,4 miljard e-mails onder de loep genomen.
172.000 campagnes met 4,4 miljard e-mails zijn dit jaar onderzocht door DDMA. Daaruit blijkt dat de open- en klikratio’s (COR en CTR) van een gemiddelde e-mailing ongeveer gelijk aan vorig jaar zijn. Beide komen uit op 35% (COR) en 7% (CTR). De Click to Open Rate (CTO) daalt licht, van 18,6% vorig jaar naar 17,5% nu.
Dezelfde interesses
E-mailings naar kleinere groepen ontvangers hebben hogere open-, klik en click to open ratio’s. Deze zijn veelal afgestemd op personen met dezelfde kenmerken en interesses, dus relevanter voor de ontvanger. Een grotere campagne-omvang levert ratio’s op die onder het gemiddelde liggen.
De energiesector en goede doelen kunnen zich gelukkig prijzen met de beste scores van alle sectoren. Mail van energiemaatschappijen wordt met 59% het beste geopend. Op mail van beide sectoren klikt men ook relatief goed (17% goede doelen en 16% energie).
Persoonlijke onderwerpregel
Niet alleen de grootte van de campagne, maar ook de e-mailfrequentie speelt een rol. Het versturen van veel campagnes levert minder opens en kliks per campagne op. De reisbranche toont dat aan. Dynamische content en een persoonlijke onderwerpsregel brengen in veel sectoren juist aanzienlijke verbeteringen in ratio’s. Dit is te zien in de telecomsector, die deze technieken relatief vaak toepast.
Mobiel
Van alle campagnes is 41% geopend op een mobiel apparaat en 59% op een desktop. De mobiele opens stijgen ruim 10% ten opzichte van vorig jaar (31%). Tijdens het weekend openen consumenten zelfs de helft op een mobiel apparaat.
Het percentage clicks op een mobiel is met 34% hoger dan vorig jaar (31%). De sectoren ‘vrije tijd’ en ‘e-commerce’ scoren bijzonder hoog op mobiel gebruik. Ongeveer de helft van de B2C-doelgroep bekijkt deze e-mails op zijn mobiel.
Tijdens kantooruren
Driekwart van alle campagnes wordt tijdens kantooruren verzonden. Dit varieert wel per onderzochte sector. Zo sturen retail, e-commerce, vrije tijd en reizen, hun e-mailcampagnes liever ’s avonds en in de weekenden.