Good Hotel zweert bij medewerkerbetrokkenheid
De gedachte ‘Blije medewerkers = blije klanten’ wordt volledig omarmd door het Amsterdamse Good Hotel. ‘Door de betrokkenheid van onze medewerkers gaan gasten tevreden weg. Het verhaal en de beleving in een hotel worden steeds vaker belangrijker gevonden dan alleen de fysieke verschijningsvorm’, merkt hotelondernemer Marten Dresen.
Het pop-up hotel dat de Nederlander heeft bedacht, slaat aan: in een jaar tijd nam hij in totaal honderd werklozen uit de bijstand, om ze aansluitend op te leiden tot schoonmaker, kok of receptionist. ‘Daarna kwamen ze drie maanden lang bij ons in dienst als werknemer. Inmiddels hebben 69 mensen uit deze groep een permanente baan gevonden, onder meer bij het Okura en Krasnapolsky’, vertelt Dresen aan RTL Z. De gemeente Amsterdam stond het Good Hotel bij in de selectie van nieuwe personeelsleden. ‘We selecteren ze op motivatie, dat vinden we veel belangrijker dan een CV of diploma. Door middel van een persoonlijkheidstest wordt gekeken waar werknemers de meeste energie van krijgen en wat hen aanspreekt.’
Gastbeleving
De sociale missie van het bedrijf resulteert volgens de hotelondernemer in zeer gemotiveerde medewerkers. ‘Schoonmaken en serveren is niet heel glorieus, maar als ze zien dat zij mensen daardoor een prachtige ervaring geven, wordt het werk wel heel mooi. De kunst is dat je werknemers het gevoel geeft dat ze onderdeel zijn van iets groters.’
Het hotel, dat op een boot is gebouwd, vaart zeer waarschijnlijk in oktober naar de volgende locatie: Londen. Ook heeft Dresen een aantal plekken in Europa en Latijns-Amerika op het oog.
- bevlogenheid
- hospitality
- Marten Dresen
- klantbeleving
- gasttevredenheid
- medewerkerbetrokkenheid
- motivatie
- Good Hotel