Website verzamelt klantbeoordelingen over verzekeraars
‘De klant kan beter dan wie ook de prestaties van verzekeraars beoordelen. Ervaringen en de cijfers die klanten toekennen staan daarom centraal in deze site’, licht algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars de oprichting van de nieuwe website Verzekeraarsinbeeld.nl toe.
Het initiatief moet consumenten meer transparantie bieden en verzekeraars meer inzicht geven in mogelijke verbeterpunten. De vereniging ontwikkelde de nieuwe beoordelingssite samen met TNS NIPO. Dit onderzoeksbureau heeft recent ruim 11.000 klanten ondervraagd. Zij beoordeelden hun verzekeraar op onder meer klantgerichtheid, duidelijkheid, contact en deskundigheid. Het onderzoek zal jaarlijks worden herhaald, zodat duidelijk wordt welke verzekeraars zich hebben verbeterd.
Verbeterpunten
Verzekeraarsinbeeld.nl maakt inzichtelijk hoe verzekeraars zich tot elkaar verhouden. Dit maakt het voor consumenten makkelijker om een keuze te maken voor een bepaalde verzekeraar. Tevens geeft het verzekeraars extra inzicht op welke punten ruimte is voor verbetering. ‘De klant kan beter dan wie ook de prestaties van verzekeraars beoordelen. Klantervaringen en de cijfers die klanten toekennen staan daarom centraal in deze site’, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars.
Voor het onderzoek zijn in totaal 50 verzekeraars beoordeeld. Momenteel scoren schadeverzekeraars het hoogst. ZLM staat bovenaan, met een gemiddelde van een 8,3. ANWB (7,6) bezet de tweede plaats, gevolgd door Centraal Beheer en Interpolis (allebei een 7,5). De verzekeraars Aegon (6,4), ASR (6,2) en Rialto Verzekeringen (6,0) staan onderaan de lijst, maar scoren nog een voldoende.
- klantbeoordelingen
- verbeterpunten
- TNS NIPO
- Verzekeraarsinbeeld.nl
- Verbond van Verzekeraars
- klantreviews
- ZLM
- transparantie