Hoe technologie de klantbeleving beïnvloedt
Wie de volgende stap wil zetten in het bieden van optimale klantervaringen, moet dat niet alleen zoeken in nieuwe technologieën. Dat werd onlangs duidelijk tijdens de door Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) gehouden inspiratiesessie CX en Technologie.
Edward Huizenga, partner van consultancybureau Benthurst & Co en associate professor van de Universiteit van Amsterdam nam de aanwezigen mee op een ontdekkingsreis langs de laatste wetenschappelijke inzichten om juist het volgende niveau in klantbeleving te behalen. Wat blijkt? Emoties en mensen spelen een belangrijke rol in dit proces, technologie is vooral een ondersteunende factor. Huizenga onderscheidt diverse consumententrends die leiden tot nieuwe customer experiences:
Connectie
KPN is continu bezig met de optimalisatie van klantervaring, verzekerde Inge Brandt, customer experience designer bij de telecomaanbieder, tijdens de betreffende inspiratiesessie. Bij KPN is een bijzondere transformatie gaande: consumenten hebben bepaalde verwachtingen die ook worden gewekt buiten de relatie tussen het telecombedrijf en haar klanten om. Bijvoorbeeld de beleving van koffie kopen bij Starbucks, het zorgeloos muziek luisteren via Spotify of het bestellen van een taxi met Uber. Stuk voor stuk allemaal perfect afgestemde customer experiences. Dat heeft KPN doen beseffen dat hun klantervaring een belangrijk goed is, bovenop alle technologische ontwikkelingen.
Brandt besloot haar sprekersessie met een aantal praktische inzichten en tips:
- Het verwachtingspatroon van consumenten ontstaat overal.
- Knip je klantbeleving op in blokken van de ‘experience piramide’, om zo dichter bij je merkbelofte te komen.
- Zet ook je technische collega’s aan tafel met klanten.
- Neem inzichten uit klantervaringen mee in de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.
- Houd binnen je team rekening met verschillende karakters (introvert en extravert) om verwarring te voorkomen.
- customer experience
- technologie
- klantgericht
- consumententrends
- Universiteit van Amsterdam
- CX
- inspiratiesessie
- PvKO
- KPN
- klantbeleving