Parels van CES 2017
De jaarlijkse Consumer Electronics Show, een grote technologiebeurs in Las Vegas waar traditioneel de nieuwste en opvallende elektronische snufjes worden getoond, zit er weer op. Dit jaar sprongen onder meer deze (service)gadgets eruit.
Comfortabel en veilig (klant)reizen
Mercedes-Benz gaf op de technologiebeurs aan ‘customer care naar een hoger niveau te willen tillen’. Volgens Anke Kleinschmidt, onderzoekshoofd bij Daimler, is er een sterke correlatie tussen veiligheid en iemands welzijn: ‘Iemand die zich veilig voelt, voelt zich beter en rijdt daarom veiliger.’ In samenwerking met de healthcare technologietak van Philips onderzoekt het automerk momenteel nieuwe technologieën onder de noemer Fit & Healthy. Te denken valt aan sensoren in een auto die vitale organen van de inzittenden kunnen volgen en vergelijken met informatie in en rondom het voertuig. Stel druk verkeer of zwaar weer zorgt voor ongemak bij passagiers, dan kunnen deze signalen worden opgemerkt en kunnen stappen worden ondernomen om de reis gevoelsmatig meer relaxed te maken. Een routewijziging bijvoorbeeld, of een plek identificeren om even te stoppen.
Afhankelijk van hoeveel data klanten willen delen, kan Mercedes op maat aanbevelingen bieden betreffende stressreductie, fitheid en gezondheid (‘zelfs als dit iets simpels is als een ademoefening’). Ola Källenius van Mercedes-Benz: ‘Volgens onze visie wensen wij dat bestuurders van een Mercedes-Benz zich bij aankomst op hun bestemming beter en fitter voelen dan wanneer ze instapten. We focussen ons volledig op het welzijn van onze klanten en wij willen hen de assistentie bieden die zij van ons verwachten.’
Augmented reality pashok
Kledingmerk GAP kondigt DressingRoom aan, een app die gebruikers kleding laat passen met behulp van augmented reality. Eerst selecteer je een kledingstijl, waarna je uit vijf lichaamstypen kunt kiezen om de kleding te passen. Met een paar kliks kunnen items worden besteld. Avametric, een bureau dat 3D-visualisaties maakt voor modemerken en Google, is de ontwikkelaar van de app. Eind januari wordt de applicatie gelanceerd voor toestellen die gebruikmaken van het platform Google Tango.
Humanoïde robots
De Chinese roboticsontwikkelaar Ubtech introduceerde tijdens CES een paar nieuwe bots. Zoals Cruzr: een cloud-gebaseerde humanoïde robot die kan worden ingezet in winkels, hotels, luchthavens en andere bedrijven voor klantinteractie. Dankzij z’n flexibele armen kan ‘hij’ mensen de hand schudden, met ze dansen en een knuffel geven. Door middel van spraakherkenning kan Cruzr tevens converseren met klanten en aan boord zitten ook videoconferencingtools. Deze robot is verkrijgbaar vanaf juni 2017.
Uit diezelfde stal weet Lynx te bekoren: een humanoïde robot die is aangedreven door Amazon’s Alexa. De gadget is ontworpen voor de interactie met familieleden in de thuisomgeving en bevat functionaliteiten als automatische spraakherkenning en natural language understanding. Lynx betreedt aankomende lente de markt.
- GAP
- CES
- Mercedes-Benz
- technologiebeurs
- Lynx
- humanoide robots
- DressingRoom
- customer care
- Ubtech
- app
- Philips
- Las Vegas
- Consumer Electronics Show
- Cruzr
- augmented reality