ACM wil meer transparantie reviewsites
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat reviewwebsites transparanter moeten zijn, nu het belang van online reviews steeds groter wordt. Hoewel er tijdens een verkenning van de autoriteit geen grove fouten zijn geconstateerd, zijn er wel degelijk valkuilen waar betrokken partijen voor moeten waken.
Punt van zorg is de inzet van reviews als marketinginstrument voor bedrijven. De ACM ziet dat zichtbaarheid van reviews in de zoekresultaten op internet belangrijk is om meer klanten te trekken. Ook schakelen bedrijven steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Dat is in feite reclame, vindt de autoriteit: ‘Het is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn.’
Regels
Het is aan de bedrijven zelf om te zorgen voor een evenwichtige en eerlijke weergave van reviews. Als duwtje in de goede richting wijst de ACM op regels waaraan de bedrijven zich moeten houden:
- Informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven;
- Behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk;
- Plaats reviews zo snel mogelijk, in ieder geval op publicatiedatum en niet op schrijfdatum. Als de review die eerder is geschreven later wordt gepubliceerd met de schrijfdatum komt hij niet bovenaan en is daarmee slecht vindbaar;
- Wees transparant over het verhaal achter de review, zoals ‘reviewers mochten het product gratis testen’, ‘de reviewer heeft een beloning ontvangen voor het schrijven van de review’, ‘de review is aangepast na contact met het bedrijf’ etc.
Handhaven
Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM, houdt de bedrijven in de gaten: ‘Wij gaan ervan uit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.’ Ook brancheorganisaties zouden hun leden in de gaten moeten houden. Inmiddels heeft de instantie contact gehad met vier grote reviewwebsites die hebben laten weten deze regels voortaan toe te gaan passen.
De ACM investeert de komende tijd in het toelichten van de regels aan bedrijven en het informeren van consumenten. Voorlopig is er nog geen aanleiding om daadwerkelijk handhavend op te treden.
- Autoriteit Consument & Markt
- reclame
- ACM
- klantfeedback
- marketing
- regelgeving
- klantcontact
- Bernadette van Buchem
- klanttevredenheid
- reviews