Robot verwelkomt burgers Leidschendam-Voorburg
De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat de komende vijf maanden een robot inzetten om bezoekers van het Servicecentrum te verwelkomen. Het is de bedoeling dat de robot, Elvie gedoopt, feedback verzamelt. Dit moet een beter beeld opleveren van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening.
Elvie is genoemd naar de Engelse uitspraak van de letters LV, die staan voor Leidschendam-Voorburg. In een filmpje vertelt de robot zelf dat ze in training is. Allereerst zal ze bezoekers welkom heten en hen de weg wijzen binnen het Servicecentrum. Idealiter zal ze in de toekomst meer diepgaande interactie met burgers kunnen hebben. Bezoekers kunnen ook feedback geven, zodat onderzocht kan worden wat de daadwerkelijke impact is van Elvie.
Toegevoegde waarde
De pilot is een samenwerking tussen het roboticateam van softwareleverancier Decos, klantenservicespecialist Qmatic en de robotwerkgroep van de gemeente. Maker van de robot is SoftBank Robotics. Wethouder dienstverlening Lia de Ridder stelt dat haar gemeente voorop wil lopen met technologie. ‘We volgen ontwikkelingen die toepasbaar zijn in de publieke sector op de voet. Nu gaan we een stapje verder door te onderzoeken of de robot toegevoegde waarde kan bieden in de dagelijkse dienstverlening aan onze inwoners.’