Vlaamse chatbot geeft vrijetijdstips
Voor wie het lastig vindt om in de zomermaanden een uitje te verzinnen, heeft de Belgische provincie Antwerpen een chatbot gelanceerd. Met Tripfixer kunnen gebruikers een activiteit selecteren op basis van hun eigen voorkeuren.
Aan de VRT legt gedeputeerde Inga Verhaert uit: ‘Op onze provinciale Facebookpagina en website stelt de chatbot vragen over je interesses en wensen, met een vleugje chathumor. Door een samenwerking met Uit in Vlaanderen kiest de Tripfixer persoonlijke tips uit een aanbod van meer dan 14.000 activiteiten in onze provincie.’
Kunstmatige intelligentie
De bot heet gebruikers welkom met de tekst: ‘Goeiedag. Ik ben Tripfixer. Als je op zoek bent naar een ideale activiteit in de provincie Antwerpen dan ben ik je man, … enfin bot. Zullen we?’ Volgens de makers zorgt de kunstmatige intelligentie ervoor dat de bot met een kwinkslag kan reageren op spelfouten of vragen waar de bot geen inhoudelijk antwoord op heeft.
Volgens de Gazet van Antwerpen heeft de bot twee weken proefgedraaid. In totaal ging het om 4.000 gesprekken. ‘Die verliepen al vlot, maar we blijven de bot nauwgezet volgen en bijsturen’, zegt Paul Hendrickx, diensthoofd communicatie bij de provincie Antwerpen, tegen de krant. ‘De bot zal beter en beter functioneren. Als het goed aanslaat willen we het project langer dan de zomer laten doorlopen.’
In de nieuwste editie van CustomerFirst extra aandacht voor België, met onder meer artikelen over Brussels Airlines, spoorwegbedrijf NMBS en postbedrijf bpost.
- Vlaanderen
- kunstmatige intelligentie
- Antwerpen
- service
- vrije tijd
- toerisme
- Tripfixer
- AI
- klantgemak
- chatbot
- België