Klanten verliefd op levensechte chatbots
Chatbots worden steeds beter in ‘menselijk’ klantcontact en dat zorgt soms voor vreemde gesprekken. Klanten die niet doorhebben dat ze met een bot chatten, verklaren hun gesprekspartners namelijk meer dan eens de liefde, zo merkt de Amerikaanse chatbotontwikkelaar Conversica.
‘Nicole, je bent zo mooi, ben je vrijgezel?’ Het is een praktijkvoorbeeld van een verliefde klant die denkt te maken te hebben met een klantcontactmedewerker van vlees en bloed. Helemaal vergezocht is het niet. De bots van Conversica hebben een naam, geslacht en functietitel als ze door een bedrijf worden ingezet. In combinatie met een e-mailadres en telefoonnummer zet dat de klant regelmatig op het verkeerde been, stelt ceo Alex Terry tegenover CNBC.
Vrouwennaam
Volgens het bedrijf bepaalt de naam van een chatbot deels het succes van het klantcontact. ‘We zien dat vrouwelijke namen het over het algemeen beter doen dan mannelijke. En doorgaans presteren bots beter met een naam die zo’n 25 jaar geleden populair was’, legt Terry uit. De vijf hardst werkende bots, gebaseerd op het aantal verzoeken dat ze afhandelen, hebben de namen Jennifer, Jessica, Ashley, Stephanie en Jenny.
Wie klanten het meest wil betrekken bij zijn merk, doet er echter goed aan te kiezen uit een andere top vijf. Marie, Ashlee, Hayley, Bennie en Gina weten volgens Conversica hun klanten het best aan zich te binden. Chatbot Holly, in gebruik bij een Toyotadealer in de staat Connecticut, is zelfs zo populair dat sommige klanten die het bedrijf bezoeken, door haar geholpen willen worden. De dealer lost het dan op door te zeggen dat Holly die dag buiten de deur werkt. Een levensechte verkoopmedewerker neemt het dan van zijn digitale collega over.