Leidinggevenden communiceren onvoldoende
Leidinggevenden moeten veel beter communiceren met hun werknemers. Dat vindt 45 procent van de respondenten in een onderzoek van trainingsbureau TrainTool. Hiervoor werden ruim 1.000 kantoormedewerkers ondervraagd.
Ook stelt 60 procent onuitgesproken problemen te hebben met haar of zijn leidinggevende. Betere informatievoorziening zou dit kunnen oplossen. Zestien procent van de medewerkers geeft aan onvoldoende op de hoogte te worden gesteld door zijn of haar manager. Op een gedeelde tweede plaats (beide 11%) staan zowel het feit dat voor medewerkers niet duidelijk is wat de manager verwacht als het gebrek aan aandacht en beschikbaarheid. De top drie wordt afgesloten met het feit dat het management te weinig waardering laat merken (10%).
Wegduiken
Volgens Marijn de Geus, ceo van TrainTool, is het opvallend dat medewerkers onvoldoendes uitdelen aan leidinggevenden wanneer het om communicatie gaat. ‘Als er iets is wat een leidinggevende moet kunnen, is het communiceren. Toch herken ik dit wel vanuit de markt. Regelmatig krijgen we te horen dat managers te vaak achter hun scherm wegduiken.’
‘Hun werkzaamheden zijn vaak uitvoerend, waardoor zij niet aan people management toekomen. Meestal is het geen onwil, maar onvermogen. Het is voor henzelf en voor medewerkers van belang dat managers communicatieve vaardigheden op een efficiënte wijze kunnen ontwikkelen. Zij die het niet kunnen, groeien niet door. Goede communicatie draagt bij aan geluk, effectiviteit en succes.’
- werknemer
- TrainTool
- leidinggevende
- people management
- communicatie
- medewerker
- Marijn de Geus
- informatievoorziening
- werkvloer