RobotFirst #10 - Gespreksstarters

RobotFirst #10 - Gespreksstarters
  • 28 november 2017
  • Redactie

‘Conversational design’, ‘virtual assistants’, ‘voice user interfaces’ (VUI); het zijn mooie termen waarmee Silicon Valley ons wil overtuigen van de volgende technologische trend. Maar hoeveel praten we eigenlijk tegen onze digitale apparaten? Wat kunnen we verwachten van de opkomst van spraakinterfaces? En hoe kunnen we er zelf mee aan de slag? Ik verklap alvast een belangrijk onderdeel dat antwoord geeft op deze vragen: bij spraakinterfaces lijkt alles te draaien om taken.

Vraag jij weleens iets aan Siri? Sinds een paar maanden hoor ik mensen steeds vaker vertellen dat ze de digitale assistant van Apple regelmatig gebruiken. Vooral in de auto, om bijvoorbeeld de snelste route te bepalen of het volgende nummer aan te zetten.
Toch zijn spraakinterfaces nog niet echt doorgebroken. We lijken nog niet helemaal overtuigd, want ‘praten tegen je telefoon is toch een beetje gek’. De doorbraak blijft eveneens uit omdat eigenlijk alleen Siri onze eigen taal spreekt. In de Verenigde Staten zie je bijvoorbeeld dat de Google Assistant en Amazon Alexa al vaker een vaste plek in het leven en in huis van mensen hebben veroverd.

Een tijdje terug besloot ik om Alexa toe te laten in mijn eigen huis. ‘Ze’ verstaat mijn Engels-Nederlandse accent moeiteloos, maar kan helaas nog weinig vertellen over het weer, het verkeer of het nieuws hier. Om die reden vraag (lees: commandeer) ik haar eigenlijk maar twee dingen: ‘Alexa, turn on the lights’ en ‘Alexa, play Spotify’. Het klinkt misschien gek, maar met deze twee kleine taken heeft ze wel haar toegevoegde waarde bewezen.
De manier waarop veel Nederlanders nu omgaan met Siri en de manier waarop ik Alexa inzet laat zien dat we allemaal een set aan taken hebben die we via spraak zijn gaan uitvoeren. Siri is in de auto erg handig omdat je dan niet op je scherm hoeft te kijken en geen dingen hoeft te typen of aan te klikken. Thuis is een assistant handig omdat je altijd, ook als je telefoon niet binnen handbereik is, muziek kunt aanzetten.

Hier ligt dan ook de kracht en de toekomst van spraakinterfaces. Er zijn tal van (routine)taken die we nu op een bepaalde manier uitvoeren, maar die logischer, eenvoudiger en beter kunnen door simpelweg te praten. Denk hierbij aan het checken van je banksaldo, het volgen van een online recept, het aanzetten van de televisie, het zetten van een timer of een product toevoegen aan je boodschappenlijst. Ga je aan de slag met voice-interfaces? Begin dan met het onderzoeken van de taken van je doelgroep en kijk waar een spraakinterface toegevoegde waarde kan bieden ten opzichte van de huidige oplossingen. Alleen zo kun je je doelgroep overhalen het gesprek te starten met een digitale assistent.

Tekst: Marieke Pots, digitaal strateeg bij Greenberry











comments powered by Disqus