Vodafone zet alles in op digitale service
Chatbots en digitale agents moeten op termijn alle klantverzoeken kunnen afhandelen bij Vodafone. Het bedrijf zet alles in op digitale service, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van Vodafone Group, waaronder ook VodafoneZiggo in Nederland valt.
Met het programma Digital Vodafone wil het concern naar eigen zeggen ‘de meest betrokken digitale klantbeleving’ bieden. ‘Door het gebruik van geavanceerde data-analyse om commerciële en technologische investeringen te verbeteren, evenals het automatiseren van onze operatie, willen we de omzet structureel vergroten en de kosten verder verlagen’, zo stelt ceo Vittorio Colao in een toelichting op de cijfers.
Geautomatiseerd en digitaal
‘MyVodafone en onze digitale marketingkanalen zullen onze belangrijkste platforms worden voor het binnenhalen en onderhouden van klanten. Het zal mogelijk zijn om elk klantverzoek af te handelen met geautomatiseerde, digitale ondersteuning, bijvoorbeeld door de inzet van chatbots en digitale agents. Zij kunnen gebruik maken van kunstmatige intelligentie die zich snel ontwikkelt.’
In het kader van deze digitalisering lanceerde het bedrijf eerder al de chatbot TOBi in het Verenigd Koninkrijk. Ook wil Vodafone klanten wijzen op andere technologieën die raken aan klantcontact, zoals virtual reality.