‘Technologie wordt menselijker in 2018’

‘Technologie wordt menselijker in 2018’
  • 14 december 2017
  • Redactie

Consumenten verwachten van digitale technologie om steeds meer te handelen op basis van menselijke termen, schrijft Ericsson in zijn top 10 consumententrends voor 2018 en de jaren daarna. Onder meer lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en intonatie krijgen een grotere rol in de interacties met tech devices, aldus de telecommunicatiespecialist.

Hierbij de tien trends:

  • Het lichaam als user interface - Meer dan de helft van de huidige gebruikers van intelligente spraakassistenten denkt dat we onze lichaamstaal, expressie, intonatie en aanraking gaan toepassen in de interactie met tech devices. Net zoals we dat doen met andere mensen. Tweederde verwacht dat dit over drie jaar zover zal zijn.
  • Augmented ‘hearing’ - 63% van de ondervraagde consumenten wenst koptelefoons die real-time talen kunnen vertalen. 52% zou het prettig vinden om middels technologie het snurken van een familielid te kunnen blokkeren.
  • Eeuwige nieuwelingen - Een derde stelt dat nieuwe technologie het moeilijk maakt om hun vaardigheden up-to-date te houden. Tegelijkertijd verandert dit ons direct in experts. 46 procent geeft aan dat internet hen in staat stelt om sneller dan ooit vaardigheden te leren en weer te vergeten.
  • Social uitzenden - Traditionele uitzenders worden ingehaald door social media. De helft van de consumenten vindt dat artificial intelligence nuttig kan zijn om posts op sociale netwerksites op feitelijkheid te controleren.
  • Intelligente advertenties - Ruim de helft van de gebruikers van augmented reality/virtual reality denkt dat advertenties dusdanig realistisch worden dat ze uiteindelijk de plek innemen van de producten zelf.
  • Geheimzinnige communicatie - Vijftig procent is bang niet het verschil tussen mens en machine te kunnen waarnemen. Een smartphone die reageert op iemands stemming krijgt veertig procent van de consumenten op de kast.
  • 'Leisure' samenleving - 32% van de studenten en werkende mensen denkt geen baan nodig te hebben voor een betekenisvol leven. 40% wenst een robot die voor hen werkt en inkomen verzorgt, zodat zij hun tijd aan andere dingen kunnen besteden.
  • Jouw foto is een kamer - Stel je voor dat je een foto kunt binnenstappen en een herinnering kunt herbeleven. Driekwart van de ondervraagde consumenten denkt binnen 5 jaar VR te gebruiken om rond te lopen in smartphonefoto’s.
  • Wegen zoeken het hogerop - Door het verkeer lopen de wegen vol, maar het luchtruim blijft vooralsnog vrij. 39 procent denkt dat hun stad een wegennetwerk nodig heeft voor drones en andere vliegende objecten. Vrijwel hetzelfde aantal respondenten is bang dat een drone op hun hoofd valt.
  • Opgeladen toekomst - De verbonden wereld vereist mobiele power. Meer dan tachtig procent verwacht dan ook binnen vijf jaar te beschikken over batterijen met een lange levensduur.
  • Klik hier voor het complete rapport.

    comments powered by Disqus