Oprichter Corendon: ‘Weet wat klanten willen’
Aangezien affiniteit met klanten in veel functies doorslaggevend is bij Corendon, lopen vrijwel alle nieuwe medewerkers van de reisorganisatie een dag mee op het contactcenter. ‘Als je daar hebt gewerkt weet ik zeker dat je alles aankunt’, deelt Corendon-oprichter Atilay Uslu vandaag in het Algemeen Dagblad.
‘Eens in de maand draai ik een nachtdienst mee op onze informatiebalie op Schiphol. Als je erachter wilt komen wat klanten willen, dan moet je daar zijn. Onlangs zat ik er 's nachts naast een medewerkster die net een maand bij ons een contract had. Aanvankelijk zat ze verstijfd naast me. Net aan het werk en plotseling draai je een nachtdienst met de baas van het bedrijf. Maar toen ze merkte dat ik haar allerlei tips kon geven over het computersysteem – ik heb het immers zelf helpen ontworpen – ontdooide ze’, vertelt Uslu. Zulke gespreken maken hem altijd bijzonder blij, stelt hij, aangezien klantcontactmedewerkers als eerste zien waar klanten behoefte aan hebben. Vaak ook veel eerder dan de beleidsbepalers op het hoofdkantoor. ‘Het is dus erg prettig als medewerkers aangeven wat anders zou kunnen of wat goed is voor het bedrijf. Ik hecht veel waarde aan die meningen. Als je het niet direct bij de directeur kunt neerleggen, zeg het dan tegen je directe leidinggevende.’
Werkvoldoening
Het directe klantcontact maakt dat de moeilijkste banen bij Corendon het contactcenter zijn, de reisleiding en achter de informatiebalie op Schiphol, meent de uitgesproken Uslu. ‘Haal niet je neus op voor contactcenterwerk, want als je die ervaring hebt dan weet ik zeker dat je alles aankunt.’ Tevens tipt hij niet vanuit Excel te denken, want dat brengt het gevaar met zich mee dat sommige medewerkers door hun functie alleen nog maar in cijfers gaan denken. ‘Wat wij actief stimuleren, maar wat je ook zelf kunt doen om meer plezier in je werk te krijgen, is zien waar je het voor doet. Er vinden regelmatig werktrips naar onze vakantiebestemmingen plaats, zodat ook kantoormedewerkers kunnen zien en ervaren waar ze aan meewerken. Dat is niet alleen goed voor de teamspirit, het geeft mensen ook meer voldoening in hun werk en ze leren het product kennen dat we maken en verkopen aan onze klanten.’
Bron: Algemeen Dagblad