Consument huiverig voor delen locatiedata
Consumenten zijn bezorgd dat bedrijven misbruik maken van verzamelde locatiegegevens. Uit het internationale onderzoek van Here Technologies blijkt dat vooral Nederlanders erg wantrouwend zijn.
De Amsterdamse softwareleverancier ondervroeg voor het onderzoek 8.000 respondenten afkomstig uit acht landen, waaronder circa duizend Nederlanders. Volgens Here Technologies is er een fundamentele heroverweging nodig om mensen vertrouwen te geven in nieuwe diensten die gebruikmaken van locatiegegevens, zoals auto’s.
De uitkomsten leren verder dat bijna tachtig procent van de respondenten zich gestrest of kwetsbaar voelt door hun locatie te delen met bedrijven. De oorzaak hiervan ligt volgens de onderzoekers door het gebrek aan controle en te weinig transparantie vanuit de beheerders van de apps. Slechts twaalf procent van de ondervraagde Nederlanders weet wat er met hun locatiegegevens gebeurt.
In het ongewisse
Twintig procent van de respondenten heeft het gevoel de controle te hebben over de verspreiding van hun persoonlijke gegevens, blijkt uit het rapport. Daarnaast deelt veertig procent van de consumenten zijn locatiegegevens met meer organisaties dan ze aanvankelijk wisten. Mochten bedrijven opener zijn over het gebruik van de gegevens of consumenten de optie geven hun datageschiedenis te verwijderen, dan zouden volgens de onderzoekers meer consumenten toegang verlenen tot hun gegevens.
‘Autonoom vervoer en andere nieuwe diensten zullen steeds meer tijdgevoelige en m2m-communicatie vereisen. Om mensen ononderbroken toegang tot dit soort diensten te bieden, is een nieuwe benadering van privacy nodig’, tipt Peter Kürpick, chief platform officer van Here Technologies. Hij vervolgt: ‘Het is echter ook van het grootste belang dat er over alle branches heen wordt samengewerkt om de juiste oplossingen te ontwikkelen.’