Sociale Dienst gaat voor gastgerichte aanpak
In Dordrecht e.o. kunnen cliënten bij de Sociale Dienst gebruikmaken van een nieuwe service: in een luxe koffiebar kunnen zij gratis cappuccino, latte macchiato of espresso drinken. Een speciaal aangestelde gastvrouw ontvangt de cliënten.
De gastgerichte aanpak blijkt zijn vruchten af te werpen. Binnen twee maanden is het aantal geweldsincidenten bij de Sociale Dienst nog maar een kwart dan vóór de pilot. Yvonne Bieshaar, directeur van de Sociale Dienst, noemt de aanpak ‘menswaardig’ en verklaart dat het is gebaseerd op het Amerikaanse concept ‘mobility mentoring’. Ze gelooft in de persoonlijke benadering in het project: ‘We brengen gewoon de mensheid erin. Het is geen geldsmijterij. We laten met de gratis koffie zien dat je ertoe doet en welkom bent.’
Persoonlijk = meer
De Sociale Dienst Drechtsteden in Dordrecht heeft 400.000 euro in het project geïnvesteerd. De balies zijn weggehaald en zijn omgetoverd tot zogeheten ‘lounge-achtige’ werkplekken. Volgens Bieshaar voelen cliënten zich door deze benadering welkom en gaan gemakkelijker in gesprek over hun leven en situatie.
In Alphen aan den Rijn wordt een soortgelijk project opgezet. Hier krijgen cliënten in een uitkering bij inspanning waardebonnen cadeau van supermarkten en kledingwinkels. Hier worden de komende anderhalf jaar de wetenschappelijke effecten van de pilot vastgesteld.