Zara zet servicebots in
De grootste filialen van Zara krijgen servicebots die orders vanuit de webshop uit het magazijn halen en deze meegeven aan wachtende klanten. De retailer maakt bekend dat er tenminste twee filialen zijn waar afhaallocaties zijn geautomatiseerd: Spanje en Groot-Brittannië. Wanneer de integratie van deze robots plaatsvindt, is verder niet bekend.
In aanmerking gekomen dat dertig procent van de klanten zijn bestellingen ophaalt in fysieke winkels, zijn de wachtrijen te lang en moeten klanten lang wachten naar het oordeel van de modeketen. De automatisering van de afhandeling van bestellingen zal klanten volgens het van origine Spaanse concern geen extra moeite gaan kosten. Ze hoeven alleen een barcode te scannen of een code in te tikken, waarna de robot het magazijn in gaat en de klant op zijn wenken bedient.
Robots worden steeds vaker geïntegreerd in fysieke winkels. Deze worden niet louter ingezet achter de schermen; er komt ook klantcontact bij kijken. Zo gebeurt het steeds vaker dat ondernemingen ervoor kiezen om hun klanten welkom te heten middels machines.