ExperienceFirst #20 - Feike Cats

ExperienceFirst #20 - Feike Cats
  • 1 mei 2018
  • Redactie

Mijmeren over memorabele klantervaringen. Iedereen kan het, zowel in positieve als negatieve zin. Ongeacht de emoties die bij een experience om de hoek komen kijken, is er altijd één gemene deler: je kunt ervan leren! Ditmaal de bijzondere belevenissen van Feike Cats, specialist Klanthousiasme & Verleuken.

Positief - Roze mandje
'Complimenten aan Jumbo in Woerden voor een briljant initiatief! In de week voor Valentijnsdag werden daar roze winkelmandjes geïntroduceerd. De supermarktketen legde – op een heldere wijze – uit wat het doel was van deze mandjes, wat in mijn optiek echt gaaf was.
Iedereen die op zoek was naar een leuke Valentijnsdate werd namelijk geadviseerd om een roze mandje te pakken, in plaats van de gebruikelijke gele variant. Op die manier kon iedereen zien dat de diegene graag in aanraking met een ander wilde komen voor wellicht een leuke date. Hoe simpel en eenvoudig kunnen leuke acties zijn? En hoe gaaf dat er door het management in kwestie ook ruimte wordt gegeven om dergelijke acties daadwerkelijk uit te voeren. Heel vaak stranden dergelijke leuke ideeën omdat ze ‘bovenin’ worden tegengehouden. De kijkers van het televisieprogramma 'Undercover Boss' zullen dat (h)erkennen. Mooie bijkomstigheid is ook dat er in de media veel aandacht aan deze Valentijnsactie is besteed, tot en met de landelijke televisie aan toe. En terecht. Dergelijke initiatieven maken Nederland een stuk leuker!'


Negatief - Aanbeveling aanbevelen
'Hoe serieus nemen sommige dealerbedrijven hun klanten als je e-mails verstuurt zoals deze:

Onderwerp: Uw mening telt!

Geachte heer ......,

Onlangs bent u bij ons in de werkplaats geweest. Als service bellen wij al onze klanten na om bij u te informeren of het laatste werkplaatsbezoek naar maximale tevredenheid is verlopen. Helaas hebben wij u niet telefonisch bereikt.
Allereerst, hartelijk dank voor uw bezoek aan onze werkplaats! Het team van …… heeft met veel zorg en aandacht aan uw [naam automerk] gewerkt. Wij gaan voor maximale tevredenheid (een 9 óf zelfs een 10), proeft u dit anders laat ons dit dan weten. Alléén op deze manier kunnen wij onze dienstverlening continu verbeteren.
Graag attenderen wij u op het feit dat u binnenkort een enquête per e-mail of post kunt ontvangen van [naam automerk]. Wilt u de tweede vraag in deze enquête, de aanbevelingsvraag, voor ons invullen met een 9 of een 10? Wij komen dan namelijk in aanmerking voor de [naam automerk] Klanttevredenheidsprijs. Dat is voor ons erg belangrijk. Wij danken u dan ook bij voorbaat voor uw medewerking.

Namens het hele team van ….. bedanken wij u voor uw werkplaatsbezoek en graag tot ziens!

Met vriendelijke groet,










Is er niemand in deze organisatie die zich schaamt voor deze actie? Wat een onprofessionele aanpak. Je mag toch hopen dat deze autodealer er niet met die Klanttevredenheidsprijs vandoor gaat.'


Invitatie
Heb jij ook memorabele klantervaringen opgedaan? Mail dan de korte versie van jouw klantavonturen naar redactie@customerfirst.nl en je hoort snel van ons. En lees hier over de bijzondere belevenissen van Maaike Vernooij (InShared).
















comments powered by Disqus