Vrijwilligerswerk leidt tot klanttevredenheid
Medewerkers die onder werktijd bijdragen aan vrijwilligersprojecten hebben een positieve impact op de tevredenheid van klanten. Tevens zorgen ze voor een betere reputatie van het bedrijf en zijn ze gelukkiger op de werkvloer.
Dat blijkt uit onderzoek van Zendesk in samenwerking met Drexel University in Philadelphia, Verenigde Staten. De leverancier van klantenservicesoftware gaf opdracht de link te analyseren tussen medewerkersvrijwilligerswerk en klant- en medewerkerstevredenheid in een bedrijf.
Klantenservicemedewerkers die vrijwilliger zijn, hebben volgens het onderzoek 11 procent meer kans om hogere ratings te krijgen van klanten. Werknemers die zich in 2017 tussen januari en augustus vier keer hebben aangemeld voor vrijwilligersprojecten, komen empathischer uit de verf tijdens klantgesprekken. Het onderzoek toont tevens aan dat vrijwilligerswerk medewerkers loyaler maakt naar de werkgever en meer plezier hebben in hun werk.
- klanttevredenheid
- customer service
- vrijwilligerswerk
- Drexel University
- customer journey
- HR
- Zendesk
- medewerkerstevredenheid