Klantgedreven winnaars DDMA Email Awards 2018
De jury van de DDMA Email Awards bekroonde onlangs de kampioenen in e-mailmarketing. De prijzen gingen naar FrieslandCampina, Corendon, NS International en RapidSugar. De genomineerden werden beoordeeld op het gebruik van data, relevantie, interactie en voorspellend vermogen middels email.
‘Als ik nu zie hoe e-mailprofessionals slim data gebruiken door de voorspellende kracht van algoritmen in te zetten en […] de user experience verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat e-mail relevanter is dan ooit’, deed juryvoorzitter Frans Reichardt een duit in het zakje.
Gepersonaliseerde customer journey
FrieslandCampina ging er met de prijs ‘DDMA E-mail Campagne 2018’ vandoor, op basis van het online Eurosparen-programma. In de campagne nam het bedrijf merk, geslacht en appgebruik van de consument mee als input voor persoonlijke en relevante e-mails, waardoor het programma inmiddels ruim een miljoen leden telt. Luc Wong-Lun-Hing, directeur e-commerce bij de organisatie, licht toe dat relevantie en klantbeleving ronden de producten van groot belang zijn. ‘We hebben geprobeerd dit door te vertalen in de lifecycle campagne.’
Overige winnaars
De prijs voor de DDMA Email Single Shot, waarvoor de juryleden enkele, gepersonaliseerde mails analyseerden, ging naar Corendon. De vakantieaanbieder zet volgens de jury e-mail op een slimme manier in, in combinatie met marketing automation en AI.
Kim de Klerk van NS International sleepte de E-mail Professional van het Jaar-award in de wacht, door klantervaring voorop te stellen en continu te denken aan verbeteringen. RapidSugar won de Battle of te Agencies.
De relevantie van klantcontact via e-mail blijkt ook uit onderzoek nog steeds groot: vorig jaar bleek uit ‘Online service: Trends 2017’ dat klanten nog altijd het liefst traditionele kanalen gebruiken voor het stellen van vragen en het doorgeven van klachten.
- CSM
- AI
- CX
- customer journey
- DDMA
- tech
- DDMA Email Awards 2018
- algoritmes
- klantreis
- slimme algoritmes