ReviewFirst #50 - 'The Culture Code' van Daniel Coyle
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Eric de Haan, bestuurder Stichting Service Excellence, beveelt ‘The Culture Code’ aan.
'De strekking van dit boek in het kort is dat een succesvolle organisatiecultuur schuilt in veiligheid, kwetsbaarheid en betekenis. Aansprekend vind ik onder meer dat het containerbegrip ‘organisatiecultuur’ wordt gefileerd op basis van onderzoek naar succesvolle organisaties en dat het inzicht geeft in concrete en soms verrassende zaken wat een cultuur werkelijk maakt of breekt.
Wat ik zoal heb opgestoken? Dat ‘het geheim’ van een krachtige cultuur zit in de dingen die je eigenlijk al wel wist, bijvoorbeeld dat het allesbepalend is hoe medewerkers onderling met elkaar omgaan, dat een succesvolle cultuur constant wordt gecultiveerd en dat je bij klanten heel specifiek wilt monitoren welke cultuur zij ervaren.
Treffend vind ik de passage dat je over cultuur tien keer duidelijker moet zijn dan dat je dénkt dat je moet zijn. Zo leerde onderzoek bijvoorbeeld dat 64% van de managers ervan uitgaat dat medewerkers de drie belangrijkste prioriteiten van de organisatie kennen; uit navraag onder medewerkers bleek dat echter 2% te zijn.
Samenvattend kan ik managers van een contactcenter absoluut ‘The Culture Code’ aanbevelen. Wat extra aandacht voor de waarden-volle ‘zachte factoren’ kan immers geen kwaad in een omgeving die vaak nog wordt beheerst door hardere factoren als technologie, systemen, kosten en kpi’s.'
Invitatie
Heb jij onlangs een inspirerend managementboek gelezen en wil je dit delen? Mail dan naar redactie@customerfirst.nl en je hoort snel van ons. En lees hier de aanbeveling van Judith van Paridon, manager Kwaliteit & Opleiding bij TMG.
- medewerkerbevlogenheid
- zachte factoren
- ReviewFirst
- bedrijfscultuur
- Eric de Haan
- Daniel Coyle
- organisatie
- The Culture Code