Google gaat chatbotdienst aanbieden
Google maakt deze week bekend de Amerikaanse customer service startup Onward voor een nog onbekend bedrag over te nemen. Laatstgenoemd bedrijf specialiseert zich onder meer in het creëren van chatbots voor klantenservices, en maakt daarbij gebruik van natural language processing.
De missie van Onward was om computers te laten meedingen in natuurlijke, menselijke gesprekken. Voor de communicatie met klanten zet het bedrijf kunstmatige intelligentie in om hen persoonlijker te woord te staan. Onward zegt in een blog: ‘We blijven ons focussen op het creëren van magische ervaringen die mogelijk zijn wanneer computers subtiele veranderingen opmerken achter de acties en woorden van klanten.’
Contactcenter AI
Hoe de techgigant de chatbot precies wil inzetten, is nog niet bekend. Wel wekte Google in juli het Contactcenter AI tot leven, waarmee bedrijven virtuele contactcentermedewerkers kunnen creëren om uiteindelijk de klantbeleving te optimaliseren. Het contactcenter werkt tevens met AI: middels de technologie kan een virtuele assistent de toon van klantconversaties herkennen en daarmee positieve, negatieve en neutrale tonen te onderscheiden.