Fraudebestrijding middels klantdata
Fintech-bedrijf Revolut heeft nieuwe technologie ontwikkeld om zijn klanten te beschermen tegen betalingsfraude. Het systeem ontwikkelt voorspellingen rond klantgedrag, die het bedrijf gebruikt om nieuwe fraudepatronen te identificeren.
Het nieuwe systeem maakt gebruik van machine learning, waarmee fraude en witwassingspraktijken kunnen worden voorkomen. De software signaleert, zonder menselijke tussenkomst, abnormale bestedingen op de betaalrekening van de klant. Vervolgens wordt de rekening bevroren, totdat de klant digitaal verifieert dat de uitgaven kloppen.
Klantverdediging
Volgens Revolut heeft het bedrijf het nieuwe systeem sinds augustus in gebruik en is het aantal gevallen van kaartfraude aanzienlijk verminderd. Nik Storonsky, oprichter van de financiële dienstverlener, beweert dat er meerdere banken zijn die de technologie willen overnemen. ‘Als u miljoenen klanten wilt bereiken én uw bedrijf wilt ontwikkelen, kunt u niet alleen vertrouwen op menselijke processen om uw klanten effectief te beschermen.’
- machine learning
- technologie
- betalingsgegevens
- fintech
- customer journey
- customer service management
- klantdata
- Revolut
- betalingsfraude