‘Leiders zijn gevers, managers zijn nemers’
'Er is een factor die nood en verderf zaait in onze bedrijven: management. Ondertussen is het herhaaldelijk aangetoond dat de productiviteit per fte afneemt naarmate het aantal managementlagen toeneemt. Managers staan boven wat er op 'de werkvloer' gebeurt. De werkvloer: veel meer misprijzen kun je trouwens al niet in een woord steken.'
Dit schrijft Guido Thys in zijn onlangs verschenen boek ‘Ontklooien’*, waarmee hij pijnlijke plekken in organisaties bespreekbaar wil maken. In dit artikel licht hij exclusief voor CustomerFirst een tipje van de sluier.
‘Management is een bijproduct van de 19de-eeuwse industriële revolutie. Toen ontstond namelijk het idee dat er twee soorten mensen waren: specimens met hoofden en specimens met handjes. Die laatste categorie had de eerste nodig om hen te beheersen en te controleren (de betekenis van het Engelse woord 'management') zodat ze niet in zinloos en vooral inefficiënt gepruts zouden vervallen.
Precies op het moment dat scholing in een stroomversnelling terechtkwam – vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw – en er dus steeds minder domme handjes waren, zijn er overal uitbundige vreugdevuren van management ontstoken. De wildgroei is schijnbaar niet meer te stoppen, niets of niemand kan meer zonder hen en bijna iedereen is wel ergens manager van.
Het kunstje van management bestaat er in om, naast de dagelijkse realiteit, een parallelle wereld op te bouwen met systemen, spreadsheets en processen. Vervolgens wordt deze constructie over de echte wereld heen gelegd, in de veronderstelling dat elke ingreep in het systeem een vergelijkbare verschuiving in de realiteit teweegbrengt. Soms is dit ook zo, maar meestal niet.
De echte wereld leidt namelijk zo zijn eigen leven, niet in het minst omdat hij bevolkt wordt door mensen en mensen laten zich niet controleren, beheersen en managen.
Het Leiderschapsaxioma: 'Mensen kun je niet managen. Processen kun je managen, mensen vragen om leiderschap.' Uiteraard hebben de meeste organisaties daar wat op gevonden: alle managers moeten nu aan hun leiderschapskwaliteiten werken! Zoals rond elke hype is daar een miljoenenbusiness omheen gegroeid. Je kunt het zo gek niet bedenken of er verdient iemand wel geld mee: cursussen, coaching, Indiaanse zweettenten, 360graden-assessments…
En uiteraard: iedereen zijn eigen leiderschapsstijl. Managers die hun draai er niet in vinden, kunnen we een stukje troost bieden: Verveens Leiderschapsopsteker: ‘Iedere maand komt er wel een leiderschapsstijl bij. Er zit er dus vast wel eentje voor u tussen.’ - Jos Verveen (VJ)
Nog behoefte aan een nekslag? Hier komt hij. Uit diverse psychologische onderzoeken blijkt dat mensen meer tevreden zijn wanneer ze proberen om een zinvol leven te hebben dan wanneer ze geluk nastreven. Leiders zijn degenen die zin geven, managers doen dat niet. In het kort: ‘Leiders zijn gevers, managers zijn nemers.’
Conclusie: wie geen zin heeft in zijn echte job, heeft aan het protest tegen dit alles genoeg om de werkweek mee door te komen.
Guido Thys
- Guido Thys
- medewerkerbetrokkenheid
- werknemersgeluk
- medewerkers
- werknemers
- Ontklooien
- leiderschap
- managers
- organisatieverandering